29.5.2008← Takaisin

Yhdistettyyn vain yksi kilpailumuoto

Yhdistetyn kilpailun kesto on tästedes vain ”jalkapallo-ottelun verran”. Tämän mahdollistaa Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) keskiviikkona Etelä-Afrikassa tekemä päätös. Lajiin tulee vain yksi kilpailumuoto henkilökohtaiseen kilpailuun.

Uudessa kilpailumuodossa hypätään mäessä yksi kierros ja sen jälkeen noin puolen tunnin kuluttua hiihdetään 10 km vapaalla hiihtotavalla, lähtö on gundersen-menetelmällä. Viime vuosina yhdistetyn maailmancupissa on ollut yhdistetyssä perinteinen gundersen-yhdistetty ( kaksi hyppyä + 15 km hiihto), sprinttiyhdistetty (yksi hyppy + 7,5 km hiihto) ja sen muunnelmana hurrikaaniyhdistetty sekä yhteislähtöyhdistetty (aluksi hiihto-osuus yhteislähtönä + kaksi hyppyä ilman tyyliarvostelua). Alun perin yhdistetty kilpailu oli kaksipäiväinen tapahtuma, jolloin mäki- ja hiihto-osuudet kilpailtiin peräkkäisinä päivinä.

”Tämän päätöksen takana on halu selkeyttää lajia ja tehdä sen seuraaminen entistä helpommaksi ja kiinnostavammaksi”, kertoo Suomen edustajana FIS:n yhdistetyn hallituksessa oleva Ilkka Tiilikainen. ”Käytännön viilauksia varmasti tarvitaan siirtymäkaudella. Kokeiluina ovat FIS kesä Grand Prix:n kilpailut. Mahdollista on, että ensi talvena maailmancupissakin nähdään vielä vanhamuotoisia kilpailuja. Toteutus riippuu paikkakunnasta ja olosuhteista. Liberecin MM-kisojen ohjelmaankin saattaa tulla muutoksia. Sitä ei kuitenkaan vielä ole päätetty,” hän jatkaa.

Tiilikainen arvioi, että jotkut nykyistä yhdistetyn kilpailijoista saattavat kokea muutoksen harmilliseksi, jotkut taas katsovat siitä hyötyvänsä. ”Selkeys on varmasti pitkän päälle kaikkien etu,” Tiilikainen arvioi. ”Järjestäjien kannalta ei varmaankaan ole suurta eroa, joskin aikataulu on haasteellinen niille paikkakunnille joilla mäki ja hiihtopaikka ovat kaukana toisistaan”.

Pitkään huipputasolla yhdistetyssä kilpaillut Jaakko Tallus ei suoralta kädeltä osaa arvioida nyt tehdyn päätöksen vaikutuksia, ensivaikutelma on kuitenkin myönteinen. ”Ei se oikeastaan kovin paljon ajatuksia herätä, vaikka onkin aika iso muutos lajille. Meidän kilpailijoiden tilannetta se helpottaa sikäli, että kilpailupäivä lyhenee. Henkisesti on helpompaa, kun ei tarvitse samana päivänä keskittyä kahta kertaa,” hän arvioi.

Anssi Koivuranta suhtautuu muutokseen myönteisesti. ”Toivottavasti tällä saadaan lajin profiilia nostetuksi. On hyvä, että kisa on kompakti paketti. Toivottavasti näin tulee enemmän yleisöäkin paikalle,” Koivuranta miettii.