Urheilun pelikirja vanhemmille

Urheilevan lapsen vanhemman on tärkeää huomioida omaa suhtautumistaan ja käyttäytymistään urheiluun liittyvissä kohtaamisissa. Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, miten itse kannustat tai keskustelet lapsesi kanssa hänen harrastuksistaan?

Tiedätkö sinä, miten sytyttää lapsessasi ilo, innostus ja intohimo harrastusta kohtaan? Sinun käytökselläsi on melkoisen iso merkitys siihen. Kannusta lasta yrittämään, kokeilemaan ja osallistumaan, sitä kautta onnistumista ja oppimista tapahtuu. Motivaation kannalta on tärkeää, että lapsella on usko omiin kykyihin, hänellä on hauskaa harjoituksissa ystävien kanssa – leikki kuuluu tärkeänä osana lasten toimimiseen. (Lähde: Lasten ja Nuorten Hyvä Harjoittelu, s. 118-121)

Kun keskustelet lapsen kanssa harrastuksesta ja kilpailemisesta, ota positiivinen sävy puheeseen. Huonouden tai epäonnistumisen korostaminen ei vie kehitystä eteenpäin, anna mieluummin vinkkejä millä muilla tavoin voisi kehittää suoritusta. Kilpailuissakin korosta ja kysy mieluummin, miten kisat menivät tai oliko hauskaa, kuin että korostaisit sijoitusta tai tulosta.

Vanhempana olet ensiarvoisen tärkeä roolimalli lapselle, näytä siis käytökselläsi esimerkkiä, miten kohdella ja kohdata muita ihmisiä – niin seurakavereita kuin kilpakumppaneita. Myös lapsen ohjaaja on roolimalli ja auktoriteetti lapselle, älä arvostele tai hauku ohjaajaa lasten kuullen. Jos sinulla on erilaisia näkemyksiä ohjaamiseen liittyen, keskustele niistä kahden kesken ohjaajan kanssa.

Ladattavat tiedostot: