Seuraluokittelu

Seuraluokittelu on Hiihtoliiton seurojen virallinen tilastointijärjestelmä, jolla arvioidaan seurojen ja piirien toimintaa. Maastohiihdossa ja mäkihypyssä-yhdistetyssä tehdään erilliset luokittelut.

Maastohiihdon sekä mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokitteluja ei tehdä kaudelta 2019–2020. Isoja osa-alueita pisteytyksestä jäisi puuttumaan - maastohiihdossa jopa 25 % pisteistä jäisi jakamatta. Luokittelu ei ehkä antaisi totuudenmukaista kuvaa seuratoiminnasta, koska mm. useat SM-kilpailut, Hopeasomman loppukilpailut ja massahiihdot jäivät kilpailematta ja monta suunniteltua Lumilajit Liikuttavat -tapahtumaa järjestämättä olosuhteiden ja koronavirustilanteen takia.

Maastohiihdon seuraluokittelussa jaetaan pisteitä seuraavilta osa-alueilta suluissa olevin painoarvoprosentein: nuorisotoiminta (50 %), huippu-urheilu (25 %) ja harrastehiihtotoiminta (25 %).

Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelun pisteet muodostuvat kahdeksasta eri osa-alueesta, jotka ovat keskenään samanarvoiset:

• yleisen sarjan SM-kilpailut
  • nuorten SM-kilpailut
  • veteraanien SM-kilpailut
  • Hopeasompa
  • lisenssien määrä
  • mäkikoululaisten määrä
  • koulutus (valmentajat, ohjaajat sekä tuomarit ja TA:t)
  • Tähtiseurat ja Lumilajit Liikuttavat -tapahtumat

Tulokset kerätään keväällä eri lajien järjestelmistä toimintakaudelta 1.5.-30.4. Seurakyselyä ei enää tehdä maastohiihdossa, mutta mäkihypyssä ja yhdistetyssä seurojen tulee vastata seuroja koskevaan kyselyyn.

Seuraluokittelupisteiden perusteella palkitaan parhaat seurat sekä eniten toimintaansa parantaneet seurat.
Tulokset julkaistaan Hiihtoliiton nettisivuilla ja palkinnot jaetaan keväisin seuraneuvottelupäivien yhteydessä.

Tutustu valikosta seuraluokitteluohjeisiin, hiihtokilpailutulosten toimittamiseen sekä aiempien vuosien tuloksiin.