19.1.2007← Takaisin

Valkeakoskella SM-kisat viimeistelyä vailla valmiina

Lumitykit pauhaavat ja maisemaa voi hyvällä tahdolla sanoa valkoiseksi. Siinä perjantain puitteet Valkeakosken Korkeakankaalla, jossa viikonloppuna järjestetään kauden toiset SM-hiihdot.

Kilpailujen TD Matti Harju kiersi SM-ladut puolelta päivin ja totesi, että työtä vielä riittää, ennen kuin rata on lopullisessa kunnossa. Kuntoon 2,5 km:n reitti kuitenkin saadaan, se on nyt varmaa. Valkeakosken Hakan vapaaehtoiset paiskivat kaiken aikaa töitä olan takaa kaupungin hyvällä myötävaikutuksella. Kaikki on valmista, kun kilpailut lauantaina klo 10.45 avataan ja naisten viesti klo 11.00 alkaa.

Valkeakosken SM-kisojen järjestäminen oli vaakalaudalla vielä aivan viime viikkoihin asti.
- Moni meistäkin oli jo kääntämässä peukkua alaspäin, sanoi kilpailun johtaja Jussi Valkama h-hetken lähestyessä.
- Ellei Valkeakosken kaupunki olisi niin vahvasti luvannut meille tukea hiihto-olosuhteiden aikaansaamiseksi, olisi voinut käydä niin, että kisat olisivat tällä kertaa jääneet pitämättä, hän huokaa.

Näyttää kuitenkin niin, ilmat kisojen lähestyessä alkavat muuttua talvisemmiksi. Ilmatieteen laitos lupaa lauantaiksi pakkasta seitsemän astetta ja sunnuntaiksi kymmenen ja lumisadekin on sunnuntain takaa-ajokilpailun aikana mahdollista. Tarkoittaneeko "Heikki taittaa talven selän" tällä kertaa sitä, että talvi nyt todella alkaa.

Lauantaiseen naisten viestiin on ilmoittautunut 31 joukkuetta. Viime vuoden voittoa lähtee puolustamaan Joutsan Pommin ykkösjoukkue. Lappeen Riento oli viime talvena kakkonen ja Vihdin Viestin kolmas. Isäntäseura Valkeakosken Haka starttaa lauantaina kotiyleisön eteen rinnassaan numero neljä.

Miesten viesti starttaa lauantaina klo 13. Siihen on ilmoittautunut 52 joukkuetta. Viime vuoden paras oli Lapuan Virkiä, toinen Alatornion Pirkat ja kolmas Kuusamon Erä-Veikkojen ykkösjoukkue.