5.1.2021← Takaisin

Suomen Cup hiihdetään Vantaan Hakunilassa 12.-13.1.2021

Maastohiihdon Suomen Cupin 10. juhlavuosi on käynnissä, ja osakilpailu saapuu Vantaan Hakunilaan 12-13.1. Iltakilpailuina hiihdettävän tapahtuman järjestää Vantaan Hiihtoseura. Tiistaina 12.1. hiihdetään henkilökohtaiset matkat, jotka ovat naisilla 5 km ja miehillä 10 km. Keskiviikkona 13.1. on vuorossa jännittävät viestit, naisilla 3 x 5 km ja miehillä 3 x 7,5 km. Molemmat illat hiihdetään perinteisellä hiihtotavalla.

”Hienoa että kisat saadaan pidettyä, ja mitä ilmeisimmin upeissa talviolosuhteissa. Vantaa on tehnyt jälleen hyvää työtä hiihdon olosuhteiden eteen. Tarjolla on napakat henkilökohtaiset pikamatkat tiistaina, ja aina jännittävät viestit keskiviikkona. Rata takaa sen, ettei vauhtia tule puuttumaan”, sanoo Hannu Koivusalo, Suomen Cupin kilpailusarjan johtaja.

Ennen Hakunilan osakilpailua Suomen Cupia on hiihdetty Vuokatissa ja Taivalkoskella. Vantaan osakilpailun jälkeen vuorossa on vielä Pyhäjärvi 12.–14.2., Ristijärvi 26.–28.3. ja Ruka 9.–10.4. Vantaalle osallistujia odotetaan ennätysmäärä, sillä talven hiihtokisat ovat olleet harvassa. Tilanne Hakunilassa on lumen kannalta harvinaisen hyvä, sillä koko viikon kestävä pakkasjakso takaa hyvät olosuhteet 2,5 km radalle. Muuten kilpailu tulee olemaan on historiallinen, sillä ensimmäistä kertaa yleisöä ei voida ottaa tapahtumaan koronan takia.

“Hiihtäjät ovat ikävässä tilanteessa, kun eivät ole tällä kaudella päässeet mittaamaan kuntoaan edellisvuosien tapaan. Onkin hieno asia, että Vantaalla kyetään jälleen järjestämään Suomen Cupin kisat”, toteaa Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Tour De Ski:n loppuun asti hiihtäviä ei Hakunilassa nähdä, sillä he joutuvat karanteeniin palattuaan Suomeen.  Tourin väliin jättänyt kärkikaarti tultaneen sen sijaan kilpailussa näkemään. Vantaalaisittain katseet kääntyvät Vantaan Hiihtoseuran ykköstykin, Jasmi Joensuun, esiintymiseen kilpailussa. Jasmin myötä myös Vantaan Hiihtoseuran naisten viestijoukkue taistelee kärkisijoista. Vuokatin osakilpailussa viestijoukkue ylsi jo kolmanneksi, vaikka matkalle sattuikin haavereita.

Hakunilan ladut ovat tänä talvena olleet kovassa käytössä. Ladut sulkeutuvat Suomen Cupin takia yleisöltä sunnuntain 10.1. jälkeen.

“Latuja kunnostetaan tapahtumaa varten, ja ne ovat kaikkien vapaassa käytössä jälleen kilpailun jälkeen, torstaiaamuna 14.1.”, päättää Vantaan liikuntajohtaja Veli-Matti Kallislahti.

Viime vuonna Vantaan Suomen Cup keräsi lähes puoli miljoonaa tv-katsojaa vastaanotinten ääreen. Myös tänä vuonna kilpailua on mahdollisuus seurata televisiosta, sillä Yle TV2 lähettää suoraa tv-lähetystä molempina iltoina klo 18-20.30.

Vantaan kaupungin tiedote