31.1.2006← Takaisin

Tampereen SM-hiihtojen uusi ajankohta on päätetty

Tampereella pakkasen takia pitämättä jääneiden maastohiihdon SM-kisojen uudesta ajankohdasta on päätetty. Kilpailut pidetään 1.-3.3.2006 seuraavasti: 1.3. naisten 10 km ja miesten 15 km perinteisellä hiihtotavalla, 2.3. naisten ja miesten sprintti, vapaalla hiihtotavalla ja 3.3. sprinttiviestit perinteisellä hiihtotavalla.

SM-kisojen pääsihteerin Jarmo Hakasen mukaan keskiviikkona ja torstaina kilpailut aloitetaan klo 15.00.
    - Perjantain alkamisaikaa vielä mietitään, tuumaili Hakanen. Kisajärjestäjät ilmoittavat lopullisen aikataulun mahdollisimman pian.

Hakanen sanoo suhtautuvansa uuteen ajankohtaan "odottavalla mielialalla".
    - Olen edelleen sitä mieltä, että teimme silloin oikeita päätöksiä, kun kisoja ei yritetty väkisin hiihtää. Mielestäni tämänkin tuntuu oikealta päätökseltä. Viikolla hiihtäminen tuntuu järkevältä ratkaisulta ja voi hyvinkin tuoda runsaasti yleisöä Kauppiin. Tampereella on tuolloin meneillään hiihtoloma ja kisojen huippukohtia ehtii seuraamaan vielä töiden jälkeenkin, Hakanen sanoo ja uskoo, että nyt olisi tamperelaisten vuoro saada osakseen ilmojen haltian suosiota.
    - Siihen aikaan aurinko laskee klo 18 ja meillä on mahdollista saada kisoille mukavat, keväiset olosuhteet.

Kilpailujen läpiviemiselle Kaupissa on oivat puitteet ja Tampereen kaupunki on näyttänyt kisojen siirrolle vihreätä valoa.
    - Perusasiat meille jäivät paikalleen ja kaupungin edustajatkin tuumasivat, että niin paljon on jo panostettu, että hommaa ei enää voi jättää kesken. Taloudellisia voittajia tässä hommassa ei ole. Yritetään kuitenkin toimia niin, että hävitään mahdollisimman vähän, Hakanen jatkoi.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihtovaliokunnan puheenjohtaja Kari Virranta on tyytyväinen, että peruuntunut SM-ohjelma saadaan vietyä läpi.
    - Kyllä siinä soviteltiin kalenteria moneen suuntaan. Päädyimme arkena läpivietävään ratkaisuun sen vuoksi, että näin myös Torinossa kilpailleet hiihtäjät voivat olla mukana, olkoonkin että matkaväsymystä varmasti ilmenee, Virranta arvioi.

Suomen Hiihtoliiton sääntöjen mukaan ilmoittautumiset ja lähtöarvonnat tehdään uudelleen.
    Miesten 15 km:lla kilpailuoikeus on edelleen 175 mieshiihtäjällä.
    - 80 miestä vuoden 2005 rankingtilanteen mukaan
    - 90 muuta kuluvan kauden rankinglistan mukaan (tilanne 7.2.) huomioiden kaikki miesten sarjat.
    - viisi villiä korttia Suomen Hiihtoliiton päätöksellä.

Poisjääneiden tilalle ei nimetä uusia kilpailijoita.

Lisätietoja kilpailuista Tampereen Pyrinnön nettisivuilta http://www.tampereenpyrinto.fi/