22.1.2006← Takaisin

Tampereen SM-hiihdot jouduttiin peruuttamaan myös sunnuntaina

Pakkaslukemat Tampereen Kaupissa näyttivät - 22,4 astetta tänä aamuna, kun SM-hiihtojen tuomarineuvosto kokoontui päättämään päivän kilpailuista. Päätös peruuttamisesta oli yksimielinen.

Kilpailun johtaja Leo Karjaluoto sanoi, että päätökselle ei ollut vaihtoehtoja. Pakkaslukemat olivat liian alhaiset ja lisäksi tuuli oli kovenemassa.
- Tänään asiassa ei ollut epäilystäkään, lauantaina tilanne oli selvästi hankalampi kun näytti siltä, että hiihtämisen mahdollisuuksia kuitenkin ehkä olisi.

Vaikka kilpailujen peruuttaminen on ikävä asia, Karjaluoto kertoi saaneensa päätöksistä hiihtäjiltä pelkästään myönteistä palautetta.
- Hiihtäjät ovat kiittäneet. Terveys on etusijalla ja tietysti haluamme myös noudattaa sääntöjä, Karjaluoto kitetytti.

Kilpailujen TD Juha Kolu kertoi kiertäneensä Kaupin radan aamutuimaan ja kiitteli sen erinomaista kuntoa.
- Rata on täydellinen ja tällaisen päätöksen tekeminen on tietysti tuskallista. Toisaalta oli hyvä, että tilanne oli selkeä, eikä kilpailuja jouduttu pitämään esimerkiksi rajatialanteessa, jolloin mukana olisi ollut vain osa kilpailijoista. Toivotaan, että Kaupissa päästään vielä ratkaisemaan mestaruuksia hyvissä, tasapuolisissa olosuhteissa.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihtovaliokunta tulee mahdollisimman pian tekemään päätöksiä Tampereella pitämättä jääneiden mestaruusmatkojen hiihtämisestä. Edes kisojan paluu Tampereelle ei ole itsestäänselvää. SM-hiihtojen pääsihteerin ja Tampereen Pyrinnön toiminnanjohtajan Jarmo Hakasen mukaan kaupunki oli panostanut kisapaikkojen kuntoon saattamiseen paljon ja lisäsatsaus ei ole ilman muuta selvä.
- Tarvitaan erillispäätöstä. Kaupunginhallitus kokoontuu maantaina ja ratkaisee saadaanko lisärahoitusta kisapaikkojen uudelleen kuntoon saattamiseen, Hakanen kertoi.