10.5.2008← Takaisin

Talous puhutti Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokouksessa

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokous pidettiin lauantaina 10. toukokuuta Jyväskylässä.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat, mm. hyväksyttiin vuoden 2007 vuosikertomus ja tilinpäätös. Suurimman huomion sai liiton talous huolimatta siitä, että Hiihtoliiton vuoden 2007 tilinpäätös oli 10 000 euroa positiivinen. Budjetin loppusumma oli 8 170 000 euroa. Asia aiheutti liittovaltuustossa runsaasti keskustelua, koska ylijäämä alittaa Hiihtoliiton budjettiin alun perin suunnitellun 350 000 euron ylijäämätavoitteen reilusti. Keskustelun jälkeen todettiin, että oman pääoman tason vahvistamisen tavoitteesta ei ole luovuttu. Liiton oma pääoma on määrä saada noin 10 %:n tasolle vuoteen 2012 mennessä. Vuodelle 2008 ylijäämätavoite on 140 000 euroa. Vuoden 2007 tavoitteen toteutumatta jääminen johtui ennen kaikkea huippu-urheilun menojen ylityksistä. Parhaiten taloudenpidossaan pärjäsi alppihiihto. Mäkihypyn ja yhdistetyn osalta ongelmana oli budjetoitua alhaisemmiksi jääneet tulot, mikä johtui mm. saamatta jääneistä yhteistyösopimuksista sekä Yhdysvaltain dollarin alhaisen kurssin laskevasta vaikutuksesta televisiointitulojen arvoon.

Vuoden 2008 taloustilannetta käsiteltäessä todettiin, että haasteellinen taloustilanne jatkuu myös kuluvana vuonna. Erityisesti korostettiin talouden seurannan ja raportoinnin merkitystä ja budjettiin sitoutumista.

Antidopingtoiminnan vuosiraportti kuuluu Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksen rutiineihin. Siinä yhteydessä tuotiin esiin myös viime viikkoina julkisuudessa olleet televisiokanava Nelosen esittämät dopingsyytökset. Liittovaltuusto totesi liiton johdon toimineen asian yhteydessä asianmukaisesti. Todettiin, että Hiihtoliitto vaatii syytösten esittäjien tulemista julkisuuteen, jotta asia saataisiin mahdollisimman nopeasti loppuun käsitellyksi.