29.2.2008← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlallisuuksia vietettiin Lahdessa

Torstaina 28. helmikuuta vietettiin Lahdessa Suomen Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlia. Juhlinta aloitettiin onnitteluja vastaanottamalla ja se huipentui juhlakonserttiin ja illalliseen Sibeliustalolla.

Neljän ja puolen tunnin aika noin 70 eri yhteisöä ja yritystä toi tervehdyksensä juhlivalle Hiihtoliitolle. Onnitteluja vastaanottamassa vuorottelivat liittovaltuuston puheenjohtaja Risto Happonen ja kaikki johtokunnan jäsenet. Puheissa tuli esille paljon mukavia muistoja ja kiitoksia hyvästä yhteistyöstä, unohtamatta lupauksia yhteistyön jatkumisesta tulevaisuudessakin.

Illan konsertti ei jättänyt ketään kylmäksi. Yli 700 kutsuvierasta toivotti tervetulleeksi puheenjohtaja Jaakko Holkeri. Valtiovallan tervehdyksen toi eduskunnan puhemies Sauli Niinistö ja Kansainvälisen hiihtoliiton pääsihteeri Sarah Lewis.

Ilta sujui hauskoissa ja välillä juhlavissakin merkeissä Ville Klingan juontamana. Kaiken kansan viihtyvyyden takasi loistokas Riku Niemi Orchestra, mahtava big band, jota maestro Niemi johdatteli mitä erilaisimpiin, taiturimaisiin suorituksiin. Solisteina loistivat Laura Voutilainen ja Tomi Metsäketo, joiden yhteinen Finlandia-hymni illan lopuksi sai jäykemmänkin mielen herkistymään. Illan yllätysvieras oli hiihtoväelle tuttu Kultaisen harmonikan mestari Mona-Liisa Malvalehto, joka viikonloppuna vaihtaa haitarin suksiin ja osallistuu maailmancupin kilpailuihin Salpasselällä.

Mahtavaa musiointia täydensi upea filmi- ja kuvamateriaali, josta koostajien lisäksi kiitoksen ansaitsevat YLE, SHL/freestyle sekä Hiihtomuseo.

Kuvat: Juha Sorri