5.6.2008← Takaisin

Suomen asema alppihiihtomaiden joukossa vahvistuu edelleen

Suomen asema alppihiihtomaiden joukossa vahvistui edelleen, kun Suomen Hiihtoliiton alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen nimettiin Kapkaupungissa pidetyssä Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) hallituksen kokouksessa FIS:n alppilajien hallitukseen.

Hallitus on elin, joka valmistelee asiat entisen huippulaskija Toni Sailerin johtamalle alppihiihtokomitealle.

- Nyt olemme saaneet paikan, jolta oikeasti pääsee vaikuttamaan asioihin. Yritimme paikkaa jo edellisellä kierroksella, mutta nyt vasta onnistuimme. FIS:n hallitus lisäsi tämän ”executive boardin” jäsenten lukumäärän kolmella, kymmenestä 13:een. Näin mukaan saatiin muutama nuorempi jäsen, Janne Leskinen kertoo.

Leskisen uuden paikan lisäksi kaikki muutkin Suomen ehdottamat lajivaliokuntien ja alavaliokuntien paikat hyväksyttiin. Nimet löytyvät osoitteesta http://www.hiihtoliitto.fi/kansainvalinen_toiminta/fis-kansainvalinen_hiihtoliitto/

FIS:n kevätkokouksien monista alppihiihtoa koskevista päätöksistä Janne Leskinen nostaa esille alppihiihdon maailmancupin suunnittelujakson pidentämisen kahdesta vuodesta neljään vuoteen.

- Näin suunnittelussa päästään pitkäjänteisyyteen. Meidän kannaltamme tämä merkitsee käytännössä sitä, että Levin maailmancup on varmistanut paikkansa neljäksi seuraavaksi vuodeksi ja mahdollistaa panostukset maailmancupin kehittämiseen. Olemme ilmoittaneet FIS:lle, että olemme valmiita kokeilemaan uutuuksia. Esillä ovat olleet erityisesti mediapalvelu ja TV-lähetykset sekä yleisön palvelun kehittäminen, Leskinen kuvailee.

Tervetulleena uutuutena Leskinen pitää myös Moskovassa ensi syksynä Levin maailmancupin jälkeen, 22. marraskuuta 2008, pidettävää kutsukilpailua, johon kutsutaan maailmancupin pujottelun 10 parasta miestä sekä lisäksi neljä järjestäjien nimeämää laskijaa sekä kaksi venäläistä laskijaa.

- Kilpailu ei kuulu maailmancupiin. Se on ennen kaikkea lajin markkinointia. Sillä annetaan lähtölaukaus alppilajien viemiselle aivan uudelle markkina-alueelle juuri sopivasti ennen vuoden 2014 Shotsin talviolympiakisoja. Venäjä tarjoaa paljon hedelmällisiä näköaloja ja hyviä mahdollisuuksia alppihiihdon kehittämiselle, Leskinen arvioi.

Suomen alppihiihtokentän kannalta Leskinen pitää lisäksi myönteisenä päätöstä, jonka mukaan alppihiihdon välineisiin hyväksytyt muutokset eivät tulevalla kaudella vielä koske FIS-tason tai sitä alempien tasojen kilpailuja.

- Meille on tärkeätä, että ettei kaikkien kansallisen tason laskijoiden ja junioreiden tarvitse kerralla uudistaa kalustoaan, Leskinen sanoo.

Lisätietoja alppihiihdon kansainvälisistä asioista www.fis-ski.com