28.11.2008← Takaisin

St1 jatkaa suomalaisen maastohiihdon pääyhteistyökumppanina viisivuotisella sopimuksella

Suomalainen St1 energiayhtiö jatkaa Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon lajilinjan pääyhteistyökumppanina seuraavat viisi vuotta. Nyt solmittu jatkosopimus on kautta aikojen suurin ja merkittävin yhteistyösopimus suomalaisessa maastohiihdossa.

St1 tuli maastohiihdon yhteistyökumppaniksi keväällä 2001 ja on sen jälkeen ollut osaltaan rakentamassa suomalaisen hiihdon uutta nousua.
”Olemme erittäin tyytyväisiä, että St1 lähti vaikeina aikoina mukaan ja uskoi suomalaisen maastohiihdon tulevaisuuteen. St1 on ollut meille äärimmäisen ratkaiseva kumppani. Haluamme osaltamme vaikuttaa yhteistyön hedelmälliseen kehittämiseen. Yhdessä olemme jo saavuttaneet hyviä tuloksia ja suunta näyttää olevan suotuisa”, Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri toteaa tyytyväisenä.
Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon lajijohtaja Per-Ole Lindell iloitsee siitä, että St1 osoittaa nyt toisen kerran arvostavansa ja luottavansa maastohiihdon toimintaan haastavana hetkenä, kun uutta organisaatiota ollaan luomassa.
”St1 on maastohiihdon tärkein lapsi- ja nuorisohiihdon tukija, joka mahdollistaa laadukkaan valmennustoiminnan tulevaisuuden huipuille. A-maajoukkueelle sopimus antaa itseluottamusta ja varman pohjan toiminnalle kohti Liberecin MM-kisoja ja tulevien vuosien arvokisoja. Lisäksi se kannustaa myös kaikkia muita valmentajia ja henkilöitä, jotka tekevät maastohiihdon huippu-urheilun eteen töitä. Yhteistyö St1:n kanssa toimii toivottavasti tienäyttäjänä myös uusille kumppaneille”, Lindell sanoo.
St1 on tyytyväinen yhteistyöhön Suomen Hiihtoliiton kanssa. ”Sopimuksen jatko oli yhtiöllemme luontevaa. Olemme voimakkaassa kasvussa oleva energiayhtiö, jonka katse on vahvasti tulevaisuudessa. Koemme yhteistyön hyvin mielekkääksi, erityisesti siksi, että sen tärkeä painopiste on myös tulevaisuudessa; lapsi- ja nuorisotyössä”, toimitusjohtaja Kim Wiio sanoo.

St1 energiayhtiö
toteuttaa toiminnassaan visiotaan olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Yhtiö tutkii ja kehittää liiketaloudellisesti kannattavia ympäristöä säästäviä biopolttoaineratkaisuja. Visionsa hengessä yhtiö mm. tekee jätteestä bioetanolia. St1:n bioetanolin hajautetun tuotannon Etanolix®-menetelmä sai tänä vuonna Kemianteollisuus ry:n innovaatiopalkinnon sekä Uudenmaan INNOSUOMI 08 –palkinnon. Yhtiöllä on jakeluasemia Suomessa yli 400, Ruotsissa 44 ja Puolassa 8. St1:n energiatuote- ja -palveluvalikoimaan kuuluu myös sähkö, lämmitysöljy, pelletit ja lentopolttoaineet. Yhtiö panostaa vahvasti tuulivoimaan. Liikennepolttoaineiden hankinnassa yhtiöllä on S-ryhmän kanssa yhteisyritys North European Oil Trade Oy. St1-konsernin liikevaihto ylittää tänä vuonna 1 mrd euroa. Vakinaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä on reilut 150.