4.11.2008← Takaisin

SM-hiihtojen valmistelut ovat täydessä käynnissä Kontiolahdella

Yleisöllä on erinomaiset mahdollisuudet seurata Kontiolahden Urheilijoiden järjestämiä SM-hiihtoja 27.-29. maaliskuuta ampumahiihtokeskuksen lisäksi myös maastossa.

Kilpailujen seuraaminen on entistä helpompaa, sillä Kontiolahden ampumahiihtokeskuksen maastoa on muokattu kesän aikana.
”Alueella on tehty mittavia töitä, joiden ansiosta etenkin parisprinttiradasta on saatu erittäin yleisöystävällinen. Tällä radalla kisan seuraaminen käy todella helposti.Lisäksi maastoreitit on laadittu niin, että hiihtojen seuraaminen onnistuu vaivattomasti myös stadion-alueen ulkopuolella. Esimerkiksi kuuluisa seinänousu on mukana reitillä. Se noustaan pidemmillä matkoilla niin usein, että siellä varmasti veri punnitaan”, kilpailun johtaja Asko Korhonen toteaa tyytyväisenä.
Viikonvaihteessa kilpailuohjelma alkaa perjantaina sprinttiviestillä. Lauantaina ohjelmassa ovat viestit ja sunnuntaina naisten 30 kilometriä sekä miesten 50 kilometriä.

SM-hiihdot keräävät katsojia paikan päälle ja tv:n ääreen

Kisat televisioiva YLE on tehnyt kilpailualueella viimeiset tarkistukset maanantaina ja tiistaina. SM-hiihtoja televisioidaan Kontiolahdelta kolmen kilpailupäivän aikana yhteensä 9 tuntia, joista 8 tuntia on suoraa lähetystä. Kontiolahden SM-hiihtojen televisiolähetyksien ohjauksesta vastaava Jouko Jarva pitää olosuhteita erittäin hyvinä. Näitä tarvitaankin sillä maastohiihto on hänen mukaansa televisioinnin kannalta haastava laji.
”Hiihto on todellakin vaativa tv-laji, paljon osanottajia ja pitkät reitit. Olemme mielestäni löytäneet tänne hyvät ratkaisut niin, että voimme välittää jännittävää ja viihdyttävää huippu-urheilua myös koteihin. On myös muistettava, että SM-tasolla maastohiihto on YLE:lle tärkeä laji. Se sitoo aivan eri tavalla kuin kansainväliset koitokset, koska katsojat voivat huippu-urheilun lisäksi seurata myös oman kylän tyttöjä ja poikia”, Jarva sanoo.
Jarva lisää, että hiihto kerää televisioiden ääreen korkeita katsojamääriä.
”Esimerkiksi Rukalla viime talvena katsojakeskiarvo oli 450 tuhatta katsojaa, parhaimmillaan päästiin jopa puoleen miljoonaan katsojaan. Nämä ovat nykypäivän televisiossa kovia lukuja.”
Yleisöä SM-kisoihin odotetaan keskimäärin 5000 henkilöä viikonlopun päivää kohden. Kontiolahden Urheilijoiden projektipäällikön Esa Haapalan mukaan yleisötavoite on perusteltu.
”Maastohiihdon SM-kisat keräävät perinteisesti paljon katsojia myös itse tapahtumapaikalle. Kontiolahdessa kattaus on kohdallaan, kaupunki on lähellä ja tänne on helppo tulla. Tilavat parkkipaikat takaavat vaivattoman liikkumisen. Ampumahiihtokeskuksen alueella kisojen seurattavuus on hyvä. Helposti seurattavan radan lisäksi videotaulut ja hyvät maastopaikat helpottavat huippu-urheilun parissa viihtymistä”, Haapala sanoo ja lisää:
”Tavoitteenamme onkin, että jo muutaman vuoden päästä täällä nähtäisiin uudet maastohiihdon SM-kisat.”
Kilpailun suojelijana toimii liikenneministeri Anu Vehviläinen. Kunniatoimikunnan puheenjohtaja on kansanedustaja, Pohjois-Karjalan Hiihto ry:n puheenjohtaja Eero Reijonen. Järjestelytoimikunnan puheenjohtajana toimii Kontiolahden kunnanjohtaja Kari Käyhkö.

Lisätietoja: http://www.biathlon-kontiolahti.fi/smhiihdot2009/