27.8.2008← Takaisin

SLU Aluepäivät: Hyvä liikuntakunta tekee rohkeita päätöksiä

”Liikuntajärjestöt lähestyvät nyt kuntavaaliehdokkaita muistuttamalla liikunnan ja urheilun tärkeydestä. Liikunnan yhteiskunnallinen merkitys on kasvussa”, sanoi Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n pääsihteeri Jukka Pekkala Porissa SLU Aluepäivillä.

Hyvässä liikuntakunnassa kaikilla kuntalaisilla on mahdollisuus liikkua läpi elinkaaren. Arkiympäristö ja yhdyskuntarakenne edistävät liikunnallista elämäntapaa. Monipuoliset liikuntapaikat innostavat kuntalaisia liikkumaan ja ovat kunnan vetovoimatekijä.

Liikunnalla on tukeva asema kunnan hallintorakenteessa, sillä liikunta nähdään merkittävänä hyvinvoinnin edistäjänä ja kiinteänä osana kunnan sivistys-, sosiaali- ja terveyspalveluita. Kunnalla on vahva kumppanuussuhde liikunnan kansalaistoimijoiden kanssa. Urheiluseurojen toimintamahdollisuudet ovat hyvät ja liikkujien määrä seuroissa kasvaa.

"On tärkeää, että valtuustoihin valitaan liikuntamyönteisiä ihmisiä. Valtuustoissa pitää olla laaja-alaista näkemystä liikunnasta hyvän mielen, hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä. Liikunnalla ja urheilulla on keskeinen rooli kunnan hyvinvointipolitiikassa. Me liikuntajärjestöt lupaamme olla luottamushenkilöiden ja virkamiesten käytettävissä sekä apuna, jotta liikunta ja urheilu saisivat kuntatasolla vielä nykyistä merkittävämmän roolin", Jukka Pekkala sanoi.

Liikuntajärjestöjen yhteinen kuntakampanja näkyy myös internetissä. Nettisivu http://www.hyvinvointialiikkeella.fi/ palvelee liikunnasta kiinnostuneita kuntavaaliehdokkaita ja kuntapäättäjiä myös vaalien jälkeen.

"Toivomme, että sivusto toimii hyvänä työkaluna kuntatason liikuntapoliittisessa vaikuttamistyössä", Pekkala sanoi.