3.10.2008← Takaisin

Sirpa Korkatti on SLU:n uusi seuratoiminnan asiantuntija

”Seuratoiminnan arjessa tapahtuu tällä hetkellä harvinaisen paljon isoja asioita”, sanoo lokakuun alussa seuratoiminnan asiantuntijana SLU:ssa aloittanut Sirpa Korkatti.

Viime vuosina olemme halunneet nostaa päätoimisten seuratoimijoiden määrää ja nyt hakuun tulevalla seuratoiminnan kehittämistuella 200 seuraa saa uuden päätoimisen työntekijän kehittämään ja toteuttamaan toimintojaan. Tämä muutosvaihe vaatii seuroissa monenlaista ennakkotyötä ja uudenlaista osaamista. Päätoimisten osaamisen vahvistamiseen ja seuroissa toimivien esimiesten osaamiseen tarvitaan konkreettisia keinoja ja työkaluja. Tämä osa-alue tulee olemaan alkuvaiheessa varmasti keskiössä uudessa tehtävässäni.”

Oma kokemukseni seurakehittäjän työstä ja seuratyön arjesta ovat antaneet runsaasti tietoa seuratoiminnan nykytilasta ja tulevaisuuden haasteista. Haasteet eri seuroissa eri puolilla Suomea ovat samanlaisia ja erilaisia. Ruuhka-Suomessa ongelmana on löytää kaikille halukkaille tilaa sekä tiloja toimintaan. Toisaalla seurojen mietittävä lajikirjoaan uudelleen kun paikkakunnan ikäluokat pienenevät. Vapaaehtoisten löytäminen on keskeinen haaste kaikkialla.

Seurakehittämisessä SLU-alueiden seurakehittäjät muodostavat kehittäjäverkoston, jonka toimintaan olemme nyt hakemassa vahvistusta rakentamalla lisää yhteisiä malleja ja toiminnan muotoja. Lajiliittojen seurakehittämisestä on olemassa hyviä kokemuksia yhteistyöstä, jossa sekä lajiliitolla että SLU-alueen seurakehittäjällä on ollut oma selkeä roolinsa. Lajiliitoille tarjottavat seurakehittämisen muodot ja toimintamallit ovat myös keskeisiä työni kohteita.

Henkilökohtaisesti olen ennen kaikkea seuratoimija! Omassa kotiseurassani toimiminen on antanut vuosien aikana minulle juuri sellaisia asioita, mitä seuratoiminnalta monesti odotetaan. Urheilijaroolin sijaan annettiin aikanaan tilaa ja mahdollisuus olla mukana seuratoiminnassa erilaisissa rooleissa - ja siitä se sitten lähti...

Seuratoiminnan asiantuntijan tehtävää kohtaan tunnen valtavaa innostusta ja motivaatiota! Tiedän saavani toimia merkityksellisen asian ja osaavien ihmisten parissa. Kehittämisestä ei kuitenkaan voi tehdä yksin, vaan on osattava kuunnella ja nähdä seurojen nykytilanne ja tarpeet sekä niiden ihmisten havainnot, kokemukset ja tietotaito, jotka asian parissa työtä tekevät.

Sirpa Korkatti