8.4.2008← Takaisin

SHL100-vuotisjuhlakisat jatkuvat Rukalla freestylen lajeilla

Suomen Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlat jatkuvat Rukalla 11.–13.4.2008 Freestylen Suomen-mestaruuskilpailuilla. Kisat saavat arvoisensa puitteet, sillä Ruka on viimeisten vuosien aikana toiminut monien kansallisten ja kansainvälisten kilpailujen näyttämönä.

Viikonlopun aikana kilpaillaan Half pipessa ja parikumpareissa perjantaina, kumpareissa lauantaina ja tuoreessa olympialajissa Ski crossissa sunnuntaina. Suorituspaikat valmistuvat huippukuntoon viikon aikana.

”Tiistaina aloitetaan crossiradan suunnittelu Heikki Kervisen johdolla, kumparemäki tehdään keskiviikkona ja pipe viimeistellään keskiviikon ja torstain aikana”, kertoo kilpailunjohtaja Kari Miettunen Ruka Slalomista.

Alun perin harmaita hiuksia aiheutti kisojen myöhäinen ajankohta, mutta lunta on satanut Koillismaalla lisää ja loppuviikoksi on luvattu pakkasia.

”Suorituspaikat saadaan hyvään kuntoon. Myös kaikki muut järjestelyt ovat mallillaan, meillä on hyvä kisaorganisaatio”, jatkaa Miettunen.

Suomen huiput mukana joka lajissa

Viikonlopun aikana eri lajeissa kilpailee noin 80 laskijaa. Perjantaina tulessa ovat pipelaskijat Kalle Leinonen, maailmancupin kakkonen tällä kaudella, ja kuusamolainen Antti-Jussi Kemppainen. Nuoret miehet kiersivät tiiviisti kilpailuja koko kauden ja tuloksena oli arvokkaita voittoja.

Kumparelaskijat ovat tulessa perjantaina ja lauantaina. Lauantain kumparekisassa on nuorempiaan haastamassa jo ”virallisesti” uransa lopettanut olympiahopeamitalisti Mikko Ronkainen. Maajoukkue kokonaisuudessaan maailmancupin yhdeksännen Tapio Luusuan johdolla taistelee Suomen-mestaruusmitaleista molempina kumparepäivinä.

Sunnuntaina vuorossa on Ski cross. Crossimaajoukkue koki kovan kolauksen Juha Haukkalan loukkaannuttua tammikuun lopussa Yhdysvalloissa, mutta nuori espoolainen Samu Ruoppa paransi otteitaan loppukautta kohden ja ylsi 32 miehen finaalikisaan.

Lauantai-iltana freestylekansa juhlistaa omalta osaltaan Hiihtoliiton satavuotista taivalta juhlagaalassa Ravintola Pisteessä. Viikonlopun aikana katsomossa sekä iltajuhlassa mukana ovat muiden muassa Ronkaisen joukkuetoverit, nyt jo valmennustehtäviin siirtyneet Janne Lahtela ja Sami Mustonen.

Kilpailujen aikataulu
    pe 11.4.