30.5.2019← Takaisin

OKM jakoi 3,7 miljoonaa euroa seuratukea – seitsemälle Hiihtoliiton jäsenseuralle myönnettiin tukea seuratoiminnan kehittämiseen

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja urheiluseuroille yhteensä 3,7 miljoonaa euroa seuratoiminnan kehittämistukea. Seuratuen avulla lisätään lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia sekä tuetaan paikallista seuratoimintaa ja liikunnallisen elämäntavan edistämistä. Avustuksella kehitetään myös vapaaehtoistyötä seuroissa. Hiihtoliiton seuroille myönnetty tukisumma oli yhteensä 98 500€.

Seuratukea myönnettiin yhteensä seitsemälle (7) Hiihtoliiton jäsenseuralle ja yhdelle monilajiseuralle, jonka yhtenä jaostona on maastohiihto. Hakemuksia tuli yhteensä 15 kappaletta. Tuen saaneet seurat olivat tänä vuonna Juvan Urheilijat ry, Pakilan Veto ry, Voimistelu- ja Urheiluseura Taivalkosken Kuohu ry, Jokilaakson Mäkiseura, Haukiputaan Veikot ry, Ikaalisten Urheilijat, Taivalkosken Metsä-Veikot 85 ry ja Inarin Yritys.

Tukea saivat seurat, jotka hakivat seuratukea ensimmäistä kertaa, hakivat tukea yhdessä toisen seuran kanssa, hakivat tukea koko seurana sekä täyttivät vaaditut kriteerit. Tuen saajien osalta painotettiin innovatiivisuutta, uutuutta ja toiminnallista rohkeutta. Hiihtoliiton seuroille myönnetty tukisumma oli yhteensä 98 500€.

Tukea ei myönnetty seuroille, jotka ovat saaneet tukea useana vuonna peräkkäin, hankkeille, jotka edistävät edellisen hankkeen aikana kehitettyä toimintaa, hankkeille, joista puuttui sisältöä eikä sitä toimitettu täydennyspyyntöajan loppuun mennessä, eikä hankkeille, jotka eivät täyttäneet seuratuen kriteerejä.

Seuratukea saaneet seurat olivat hyödyntäneet mm. Hiihtoliiton seuratoiminnan kehittäjän sekä liikunnan aluejärjestön nimetyn henkilön sparrausapua ja ottaneet vinkeistä oppia. Hakemusten täyttö tapahtui ensimmäistä kertaa SuomiSportin alla ja hakulomake oli muuttunut edellisvuosista jonkin verran. Prosessi eteni tänä vuonna kolmivaiheisesti, ensin lajiliitoille, sitten liikunnan aluejärjestöille ja lopuksi Opetus- ja kulttuuriministeriöön, jossa tehtiin virallinen ja lopullinen päätös tukien myöntämisestä tai hylkäämisestä.

Vuoden 2019 hakukriteerit

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote