31.10.2004← Takaisin

Sauli Mommo jatkaa Mäkituomarikerhon johdossa

Suuri joukko suomalaisia mäkituomareita kokoontui perinteisille neuvottelupäivilleen Jyväskylään viikonloppuna. SHL:n Mäkituomarikerhon puheenjohtajaksi valittiin edelleen Sauli Mommo.

Myös muu johtokunta jatkaa. Hallitukseen kuuluvat lahtelaisen puheenjohtajan lisäksi Raimo Tamminen Kuopiosta, Jaakko Huusari Anjalankoskelta, Tuomo Karjalainen Kuusamosta, Teppo Nieminen Lempäälästä ja Tom Nyman Bennäsistä. Kerhon sihteeri on Pekka Tuohi.

Neuvottelupäivien lauantain ohjelmassa oli tutustuminen Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksen toimintaan. Sunnuntaina mäkituomareiden Suomen Obman Pekka Hyvärinen selvitti kansainvälisiin sääntöihin hyväksyttyjä muutoksia. Keskustelua herätti mm. uusi alastulosääntö, jolla hyppääjille sallitaan loppuliu´ussa "melkein kaatumisia" eli hyppy tuomitaan kokonaan kaatuneeksi selvästi aikaisempaa harvemmin. Ongelmia ennakoitiin tulevaksi myös varsinkin nuorten sarjojen kilpailuissa, kun uusi sääntö suksien ja hyppääjän painon suhteesta ja sen mittaamisesta otetaan käyttöön. FIS:n mäkisääntöihin hyväksytyt muutokset löytyvät osoitteesta www.fis-ski.com.

Aktiivisesti mäkituomarit osallistuivat myös keskusteluun aiheesta "Viestintä - onko se meidän asiamme".  Yhteisesti todettiin, että tuomaritoiminnasta syntyvän mielikuvan ja mäkituomareiden aseman ja arvostuksen parantamiseksi tarvitaan entistä enemmän tiedottamista ja aktiivisuutta oman toiminnan esille tuomisessa. Erityisen tärkeätä viestinnän tärkeyden korostaminen on TA-tehtävissä toimiville mäkituomareille, jotka valvovat kilpailujen toteutusta myös tällä osa-alueella.