2.3.2008← Takaisin

Salpausselän Kisoihin palataan vuodesta toiseen

Salpausselän Kisat ovat instituutio. Monet palaavat sinne vuosi vuoden jälkeen hurraamaan suomalaisille. Osa tulee vapaaehtoisiksi ja kisaveteraaneissa on tietysti myös työtehtävissä olevia.

Ilman vapaaehtoisia Salpausselän Kisat eivät tulisi toimeen. Vuodesta toiseen ihmiset palaavat Salppurille, monet kisoista toisiin samoihin tehtäviin. Yksi heistä on Viljo Lehto, 78. Hän oli mäkitornissa lähettäjänä peräti 49 vuotta.

Viljo Lehto aloitti Salpausselän Kisoissa ensin lähettinä. Pian hänet kuitenkin ohjattiin mäkitorniin ja siinä hommassa hän oli vuodesta toiseen, kunnes kaksi vuotta sitten jäi "eläkkeelle".

- Aina siellä oli kylmä. Omissa vaatteissa oltiin, eikä ennen mitään toppapukuja tunnettu, Lehto muistaa.

Monenmoisia hyppääjiä ja monenmoisia sattumuksia pitkän uran varrelle mahtui.
- Kerran, vanhan puumäen aikaan, kun olimme menossa ylös torniin, huomasimme että joku oli tehnyt ilkivaltaa ja irrottanut naulat mäen laudoituksesta lautojen toisesta päästä. Siinä olisi voinut käydä pahastikin. Onneksi paikalle sattui myös tuttu puuseppä, Erkki Hänninen. Hän korjasi laudat, minä olin antamassa hänelle nauloja, Lehto kuvailee.

- En minä seuraajille mitään erityisiä neuvoja antanut. Kohtelias pitää olla, eikä tupakkaa saa polttaa, olivat evästykset.

Timo Järviö toimittajana vuodesta 1974

Moneen otteeseen on Salppurille palannut myös Helsingin Sanomain urheilutoimittaja Timo Järviö. Hän on raportoinut erityisesti mäkihypystä ja yhdistetystä. Tämän vuoden kisat kuitenkin ovat Järviön viimeiset työtehtävissä. Hän on jäämässä vuodenvaihteessa eläkkeelle. Pitkästä urasta "hiihtoniilona" Järviölle luovutettiin kisojen lehdistökeskuksessa Salpausselän Kisojen historia -kirja.