28.10.2008← Takaisin

Saariselkä valmistautuu lumetukseen – kauden ensimmäisiin FIS-kisoihin aikaa enää 10 päivää

Maastohiihdon kilpailukausi avattiin lauantaina Kajaanissa kaupunkisprintillä, mutta toden teolla kausi pyörähtää käyntiin Saariselällä perinteisissä FIS-kisoissa 8.-9. marraskuuta. Viikonvaihteessa on paljon pelissä, sillä kilpailut ovat suomalaishiihtäjille kauden ensimmäiset tarkkailukilpailut alkutalven maailmancupeihin.

Saariselän FIS-kisoissa hiihdetään lauantaina 8. marraskuuta sprintti vapaalla hiihtotavalla, alkaen karsinnalla kello 10. Miesten sprintissä Suomella on cup-paikkoja kuusi, joista ns. kuuman ryhmän paikat Matias Strandvallilla ja Sami Jauhojärvellä. Saariselällä tarkkaillaan hiihtäjiä 14. joulukuuta Davosissa hiihdettävään maailmancupin sprinttiin. Sunnuntaina 9. marraskuuta hiihdettävät naisten 5,2 kilometriä sekä miesten 10,2 km toimivat maastohiihdon valmennusjohdolle tarkkailukilpailuina Jällivaaran cup-avaukseen joukkuetta nimetessä.

Saariselällä on tällä hetkellä lunta maassa ja täysi lumetusvalmius päällä.
”Olemme hankkineet lisää tykkikalustoa, että pystymme lumettamaan entistäkin tehokkaammin. Lumetus käynnistetään ensilumenladun ja FIS-kisaladun osalta heti kun mahdollista. FIS-kilpailut ovat meille tärkeä kauden avaus, laajemmin Saariselkä viettää talvikauden avajaisia 15.-22. marraskuuta viikon mittaisella ohjelmalla”, Pohjois-Lapin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Sanna Kortelainen kertoo.

Saariselän latujen lumetusta ja latujen hiihtokuntoon valmistumista voi seurata lumetuspäiväkirjasta, jonne pääsee http://www.saariselka.fi –portaalin etusivulta.