31.12.2013← Takaisin

Puheenjohtajan uuden vuoden tervehdys

Vuosi 2013 on meille viimeistä silausta vaille. Käännämme lehden Uuteen Vuoteen 2014.

Edessämme on muutaman viikon päästä kihelmöivä olympiasirkus. Uskon, että Sotshista on tulossa kaikkien aikojen näytelmä eikä vähiten presidentti Putinin hallinnon tekemien massiivisten investointien takia. Puhutaan jopa 40 miljardin euron kisabudjetista. Se laittaa perustellusti kysymään milloin rajat tulevat vastaan olympiakisojen kehityksessä. Onko paluuta enää alkuperäisille juurille? Tuskin. Pohjoismaisittain tilanne näyttää kiintoisalta. Oslo ja Tukholma kilvoittelevat vahvoina kandidaatteina vuoden 2022 olympiaisännyydestä. En olisi lainkaan yllättynyt jos KOK vuonna 2015 päättäisi myöntää kisat joko Norjalle tai Ruotsille.

Olympialiike on onnistunut pitämään Olympia-tuotteen kirkkaana ja arvostettuna. KOK on taloudellisesti vahva yhteisö ja olympiavoitto on edelleen suurin palkinto mitä urheilija voi saavuttaa. Puhumattakaan kansallisesta merkityksestä eri maiden identiteetille. Kansa janoaa edelleen mitaleita ja voittoja. Meille suomalaisille se on itsestään selvyys. Olemmehan saavuttaneet yli 350 arvokisamitalia hiihtolajeissa ja esimerkiksi pohjoismaisissa lajeissa olemme edelleen olympiatilastoissa toisena heti Norjan jälkeen.

Viime viikonloppu oli todellinen hiihtourheilun ilotulitus. 1960-luvulla alkanut maailman cup-alppisirkus pyöri tutulla tehollaan. Suomalaisittain kilpailukausi on alkanut epäonnisesti, mutta uskon että suunta kääntyy pian. Ski Sport Finland tekee joka taholla erittäin ammattimaista työtä. Janne Ahonen lähti mustana hevosena Keski-Euroopan mäkiviikolle. Uskon, että Janne sisuuntui Oberstorfin tuloksesta ja nousee takaisin TOP-10 sijoituksille pian. Jarkko Määttä teki erinomaista työtä ja käytännössä nousi olympiakoneen portaille. Tour de Ski on parhaassa vauhdissaan. Naismaajoukkueemme on toiseksi paras maailmassa. Ja miehissä on yksittäisiä menestysodotuksia. Perusteellisesti meillä on kaikki syy odottaa positiivisia hetkiä niin vuodenvaihteen turneista kuin Sotshin lumilta. Olympiakomitea ei ole asettanut virallista mitalitavoitetta ja meidänkin on kuitenkin syytä olla realisteja. Tärkeintä on suunnan kääntäminen. Pysyvästi.

Tulevaisuudessa siintävät isot näytön paikat. Tärkeimpänä niistä Lahden 2017 MM-hiihdot, jolloin meidän on syytä olla takaisin kansakuntana palkintopallilla. Tämä ei koske vain urheilua. Puhutaan kaikkien aikojen talviurheilutapahtumasta, maineen kääntämisestä ja taloudellisesti kestävästä tuloksesta. Olen luottavainen Hiihtoliiton, Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran väliseen yhteistyöhön. Ja olen luottavainen, että kisaorganisaatio alppikanuuna Janne Leskisen johdolla tekee erinomaista työtä. Jannen valinta pääsihteeriksi oli esimerkki horisontaalisesta tehtävien siirrosta ja vaihdosta. Se on konkreettinen esimerkki kasvavasta yhteistyöstä hiihtoperheemme sisällä.

Yhteistyössä on voimaa. Meillä on takanamme loistava historia ja edessämme kirkas tulevaisuus. Jos vain itse haluamme. Osaamista, tunnetta ja ammattitaitoa meiltä löytyy. Suomen kansa, media, julkiset toimijat ja yrityselämä ovat viestittäneet meille yksiselitteisesti, että puhaltakaa yhteen hiileen. Vain siten voimme kasvattaa kokonaisuutemme arvoa. Merkit ovatkin nyt positiiviset. Strategiatyö on hyvässä vauhdissa ja haluankin vielä kerran kiittää jokaisen arvokasta panosta sen toteuttamiseksi. Ensimmäisen väliraportin aika on vuoden vaihteen jälkeen. Sen jälkeen keräämme Sotshin kokemukset ja jatkamme työtä. Strategiaa ei tehdä vain strategian vuoksi. Se on meille sarja toimenpiteitä ja valintoja joita lähdemme jalkauttamaan käytännön toiminnassa. Toimintaan tarvitsemme jokaista. Suomalaisten lumilajien menestys on meidän kaikkien tehtävä. Toimivan katto-organisaation tehtävä on luoda suuntaa, asettaa raamit ja panostaa resursseja kriittisiin kohtiin.

Keskeisiä alueitamme ovat urheilijan polun tukeminen, menestyksen kääntäminen, taloudellisesti kestävä toiminta, maineen hallinta sekä hiihtobrändin arvon kasvattaminen. Nämä kaikki ovat isoja kokonaisuuksia eivätkä toisiaan pois sulkevia. Jokaisen osa-alueen on toimittava tehokkaasti ja tuottavasti. Meillä on oltava kirkas visio ja tavoite. Itse haluan nähdä, että hiihto- ja lumiurheilu on Suomen ykkösurheilua ja hiihtotyö on arvostettua suomalaista pääomaa. Kun asettaa kovia tavoitteita, ne alkavat määrätietoisen ja systemaattisen työn kautta toteutua. Pitää olla unelmia. Pitää olla intohimoa tekemiseen. Kaikista asioista ei voi eikä pidä aina olla samaa mieltä, mutta kun valitut päätökset on tehty, mennään yhteisrintamassa eteenpäin.

Vuosi 2013 on ollut tapahtumarikas monella tasolla. Tulevaisuuden alustaa ja perusteita on rakennettu. Olen tässä tehtävässäni monesti törmännyt kysymykseen, että onko raskasta olla kääntämässä isoa laivaa. Olen pitänyt kysymystä täysin perusteettomana. Olen luottamustoimessani saanut tavata kentällä paljon ihmisiä eri lajeista ja huomannut sen positiivisen innon mitä moni kokee tehdessään arvokasta työtä hiihtourheilun eteen. Se antaa voimaa itsellenikin ja arvostan suuresti jokaista kohtaamista. Yritän ottaa niistä aina jotain mukaan jotta tekemämme päätökset liittotasolla olisivat mahdollisimman oikeita. Joulun pyhinä kaivoin kirjahyllystäni Mauno Saaren mestarillisen "Marja-Liisa" -teoksen. Moni teistä lienee tutustunut Saaren kirjaan. Se on ihmisen tarina. Kertomus tappioista ja suruista, kertomus kasvusta ja voitoista. Tiedän ja tunnen, että me olemme kasvun tiellä.

---------------------------------------

Eilen saimme kuulla suru-uutisen kolminkertaisen olympiavoittajan ja kaksinkertaisen maailmanmestarin Eero Mäntyrannan poismenosta. Mr. Seefeld, Eero Mäntyranta oli yksi suomalaisen urheilun suurista.

Haluan Suomen Hiihtoliiton puolesta välittää syvimmän osanottomme hänen lähiomaisilleen.

---------------------------------------

Kiitän teitä kaikkia yhteistyöstä kuluvana vuonna ja toivotan teille oikein Hyvää Uutta Vuotta ja menestystä 2014!

Jukka-Pekka Vuori