14.11.2016← Takaisin

Perinteiseen hiihtotapaan 83 %:n sauvasääntö

Hiihtoliitto järjesti perjantai-iltana ja lauantaina Lahdessa koulutustilaisuuden Suomen A- ja B-tason teknisille asiantuntijoille ja SM-kisajärjestäjille.

Sääntökertauksen ohella tutustuttiin lauantaipäivän päätteeksi Juha Kolun opastamana Lahden MM-hiihtojen valmisteluihin hiihtostadionin alueella, jossa mäkien lumetus oli käynnissä. Suurinta ihmetystä herätti kuuluisan J-mutkan muutostyö.

Päänvaivaa tulevan talven kisajärjestäjille aiheuttaa uusi sauvasääntö. Perinteisen hiihtotavan kilpailuissa sauvojen pituus ei saa ylittää 83 % kilpailijan pituudesta mitattuna ilman päähinettä monot jalassa. Sauvat mitataan rannelenkin korkeimmasta kohdasta sauvan piikkiin. Vapaan hiihtotavan sauvojen pituus ei saa ylittää hiihtäjän pituutta. Sauvojen alamitaksi on määritetty lantion korkeus.

Sääntö astui voimaan heti kauden alussa koskien Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS:n sekä siten myös Suomen Hiihtoliiton kaikkia kalenteriin merkittyjä kilpailuja poislukien alle 16-vuotiaiden ja yli 35-vuotiaiden kilpailut.

Sauvoja kilpailuissa saa vaihtaa vain, jos ne ovat rikkoutuneet tai vahingoittuneet. Jos yksi rikkoutunut sauva vaihdetaan, vaihdetun sauvan pituudella ei ole merkitystä. Jos molemmat rikkoutuneet sauvat vaihdetaan, niiden pituuden tulee noudattaa 83 %:n sääntöä.

Säännön takana on FIS:n huoli perinteisen hiihtotavan muuttumisesta tasatyönnöksi ilman pitovoiteita.

Mielenkiinto kohdistuukin ensi sunnuntain (20.11.) Rovaniemen Suomen Cupin perinteisen hiihtotavan kilpailuihin ja mitä tv-kuva näyttää mittauksen toteuttamisesta ennen lähtöä ja maalissa. Vanhoilla kansakoulujen mittalaitteilla olisi nyt käyttöä.

Laturetki- ja ja harrastehiihtäjien ei säännöstä tule huolestua.

Kuvassa TD-koulutuksen lehtorit Annmari Viljanmaa (vas.), Juha Torvikoski ja pohjoisin TD-edustaja Erkki Jääskeläinen.

Teksti ja kuva: Matti Harju