14.11.2018← Takaisin

Pärmäkoskelle kirjallinen varoitus tahallisesta keskeyttämisestä Suomen Cupissa

Rovaniemen Suomen Cupissa sunnuntaina kilpaillut Krista Pärmäkoski saa sprinttikilpailun tahallisesta keskeyttämisestä kirjallisen varoituksen. Päätöksen asiasta teki kansallinen TD-ryhmä.

Pärmäkoski osallistui sunnuntaina 11.11.2018 Suomen Cupin henkilökohtaiseen sprinttikilpailuun ja keskeytti kilpailun alkueränsä loppusuoralla. Hiljentäessään vauhtiaan tahallisesti Pärmäkoski päästi edelleen toisen hiihtäjän, joka eteni välieriin.

"Valmentaja Matti Haaviston kanssa käymäni palaverin lopputuloksena päätin osallistua sunnuntain kilpailuun, koska halusin varmuutta sprinttiin uusilla välineillä ja tekniikalla. Karsintahiihdon jälkeen kroppa tuntui poikkeuksellisen väsyneeltä ja tein päätöksen olla hiihtämättä kaikkia startteja. Päätös jättäytyä jatkopaikkojen ulkopuolelle oli minun ja myönnän arvioineeni tilanteen väärin. Olin ajattelematon", Pärmäkoski kertaa sunnuntain tilannetta, ja kertoo keskeytyksen olleen toinen koko hänen urallaan.

Suomen Hiihtoliiton ja sen jäsenjärjestöjen järjestämissä kilpailuissa noudatetaan Kansainvälisen hiihtoliiton FISin kilpailusääntöjä. Hiihtoliiton kotimaiset kilpailusäännöt ovat luonteeltaan kansainvälisiä sääntöjä täydentävät. Sääntöjen mukaan urheilijan tulee pyrkiä kilpailutilanteessa parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Rovaniemen Suomen Cupin tuomarineuvosto ei käsitellyt asiaa paikan päällä sunnuntaina. Tuomarineuvosto näki, että Pärmäkoski ei tuolloin ollut tehnyt suoranaista sääntörikettä. Jälkikäteen tuomarineuvoston puheenjohtaja Jussi Prykäri totesi, että Pärmäkoski ei kuitenkaan täysin ole noudattanut kansallisia kilpailusääntöjä.

Kansallinen TD-ryhmä, johon kuuluivat Annmari Viljanmaa (puheenjohtaja), Niklas Turku ja Juha Kolu, arvioivat kilpailusääntöjen rikkomusta kyseessä olleessa hiihdossa. TD-ryhmä totesi, että Pärmäkoski ei ole noudattanut kilpailusääntöjen kilpailumanipulaatiota koskevaa sääntökohtaa, jonka mukaan kilpailutilanteessa on pyrittävä parhaaseen lopputulokseen.

TD-ryhmän mukaan oikeudenmukainen seuraamus Pärmäkoskelle on kirjallinen varoitus. Pärmäkosken menettelystä ei ole ollut haittaa toisille urheilijoille, eikä hän saanut itselleen hyötyä. TD-ryhmä toteaa, että tilanteessa on ollut kyse enemmän ajattelemattomuudesta kuin tarkoituksellisuudesta.

Krista Pärmäkoski ottaa vakavasti toimintansa seuraamuksen.

”Otan vakavasti ja opikseni tästä. Nyt tekisin toisin. Tiedän säännöt tarkemmin  ja opin virheistä. En halua toistaa tällaista. Otan vakavasti tämän päätöksen”, sanoo Pärmäkoski.

Hiihtoliitto puolestaan tarkastaa sääntöjensä ajanmukaisuutta ja tehostaa sisäistä viestintää.

"Kokonaisuuden seurauksena tarkastamme tämän pitkäaikaisen säännön ja tulemme uudistamaan sen ajanmukaiseksi. Haluamme myös jakaa tietoa aikaisempaa enemmän urheillijoille, että he tiedostavat kilpailumanipulaatiota koskevat säännöt. Asia käydään maajoukkueemme kanssa läpi jo käynnissä olevalla Oloksen leirillä", kertoo Hiihtoliiton toiminnajohtaja Mika Kulmala.