12.12.2008← Takaisin

Olympiavoittaja Kalevi Hämäläisen patsashanke julkistettiin

Mestarihiihtäjä, olympiavoittaja Kalevi Hämäläistä muisteltiin lämpimästi joulukuisena aamupäivän Suomen eduskunnan jykevissä tiloissa. Tilaisuudessa julkistettiin jo pari vuotta vireillä ollut Kalevi Hämäläisen patsashanke.

Hankkeen moottorina on Juvan Urheilijat, jonka puheenjohtaja Ari Rautio toimii patsastoimikunnan puheenjohtajana. Hyvässä yhteistyössä on mukana myös naapuriseura Sulkavan Urheilijat, jota Hämäläinen aktiivina myös edusti. Patsasvaltuuskunnassa on mukana iso joukko valtakunnallisia ja alueellisia vaikuttajia pääjohtaja Reijo Karhisen johdolla. Patsasvaltuuskunnassa ovat myös kansanedustat Olli Nepponen ja Juha Mieto, mistä selittyy julkistamisen pitopaikka.

Patsashanketta lämpimästi kannattava Juha Mieto kertoi pitäneensä Kalevi Hämäläistä esikuvanaan ja muisteli Squaw Valleyn 50 km:n hiihdon olevan se ensimmäinen suuri kilpailutapahtuma, jota hän muistaa noin 10-vuotiaana radiosta seuranneensa. Naapurin pojan kanssa kisaillessaan hän halusi olla juuri Hämäläinen, kaveri puolestaan oli Arto Tiainen. Näiden huippujen menestystä seurattiin molempien puolustaessa omaansa välillä tappeluksi asti.

Kalevi Hämäläisen patsaan luoja on kuvanveistäjä Taru Mäntynen, joka päätyi ”ylämäkeen hiihtävään suomalaiseen sisupussiin” tutustuttuaan kuva- ja videomateriaaleihin ja ennen kaikkea keskusteltuaan Hämäläisen lesken Anja Hämäläisen kanssa.

Muistomerkin pystyttäminen vaatii taloudellisia voimavaroja. Varojen kokoa­miseksi tarvitaan hiihtourheilun ystävien, Kalevi Hämäläisen menestyksestä ilon hetkiä kokeneiden ja yhteiskunnan laajaa tukea. Tässä tarkoituksessa on käynnistetty Suomen Hiihtoliitto ry:n hakemuksesta valtakunnallinen rahankeräys.

Käytettävät varat luovutetaan Juvan Urheilijat ry:lle käytettäväksi hiihdon olympiavoittaja Kalevi Hämäläisen muistomerkin hankintaan Juvalle. Muistomerkin paljastus on tarkoitus toteuttaa viimeistään kesään 2010 mennessä.

Tavoitteena on kerätä varoja noin 80.000 euroa näköispatsaan rahoitusta varten myymällä noin 30 kpl pienoispatsaita sekä järjestämällä valtakunnallinen keräys. Etelä-Suomen lääninhallituksen myöntämän keräysluvan numero on OKU 943A ja keräysaika 3.7.2008 - 31.12.2009. Keräysalueena on koko maa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Rahankeräystili on 102330-240593.

Patsas on tarkoitus paljastaa vuonna 2010, kun tulee kuluneeksi 50 vuotta Kalevi Hämäläisen voitosta 50 km:n voitosta Squaw Valleyn olympialaisissa 1960. Hän sai 50 km:n pronssia Zakopanen MM-kisoissa 1962.

Sitä ennen Kalevi Hämäläinen oli saavuttanut hiihdon 30 km:n maailmanmestaruuden Lahdessa 1958 ja viestissä MM-pronssimitalin. Hänellä oli myös kaksi Suomen mestaruutta 50 km:lla ja yksi 30 km:lla sekä runsaasti muita kansainvälisiä ja kansallisia menestyksiä.