29.2.2008← Takaisin

Olemassa olevien mäkikeskusten saneeraus- ja uudistustarpeet ovat ensisijaisia

Suomen Hiihtoliiton johtokunta käsitteli tänään kokouksessaan mäkihypyn ja yhdistetyn valiokunnan esityksestä mäkihypyn olosuhdeasioita.

Johtokunta yhtyi mäkihypyn ja yhdistetyn valiokunnan kantaan, jonka mukaan olemassa olevien mäkikeskusten (Lahti, Kuopio, Kuusamo, Rovaniemi, Jyväskylä, Vuokatti ja lisäksi pääkaupunkiseutu) saneeraus- ja uudisrakennustarpeet tulee ensisijaisesti pystyä turvaamaan. Kehitystarpeiden kustannukset ovat noin 15-20 miljoonaa euroa. Tarpeet kohdistuvat vuosille 2008-2015.

Jos em. kehitys voidaan turvata, niin siinä tapauksessa Suomen Hiihtoliitto on päättänyt tukea Suomun lentomäkihanketta, jonka nähdään olevan realistisemmalla pohjalla Aavasaksan mäkikeskushankkeeseen verrattuna toteutuksen, rahoituksen ja kokonaisuuden suhteen. Kannanotossaan johtokunta otti huomioon saamiensa Aavasaksan ja Suomun laajojen selvitysten lisäksi myös Lapin liiton maakuntajohtaja Esko Lotvosen sekä museoviraston yli-intendentti Mikko Härön lausunnot.