9.1.2009← Takaisin

Matias Strandvall uusi mestaruutensa

IF Minkenin Matias Strandvall uusi sprintin Suomen mestaruutensa Jämillä lauantaina. Vaasalainen vei vapaan kilpailussa kultaa ennen Oulun Hiihtoseuran Lasse Paakkosta ja Anjalan Liiton Antti Häkämiestä.

Kyynärpäävaivasta kultamitalikuntoon toipuneelle Strandvallille mestaruus oli uran toinen. Kärkikolmikon muille jäsenille mitali oli aikuisten SM-kisoissa uran ensimmäinen. Strandvall ei lykkinyt lauantaina voitosta voittoon, sillä hän oli karsinnan toiseksi nopein Paakkosen jälkeen ja hävisi välierässään Häkämiehelle. Loppukilpailussa vaasalainen kuitenkin piti haastajansa takanaan ja pääsi riemuitsemaan mestaruuttaan läheistensä kanssa.
”Onneksi oli iso nousu, että tarvittiin jalkoja”, Strandvall naurahti tiedotustilaisuudessa väsyneenä mutta onnellisena.
Loppukilpailussa keulaan ampaisseen Paakkosen Strandvall ohitti juuri reitin kovimmassa nousussa.
”Olin tosi huono lähdöissä, yritin kyllä lähdöissä olla mukana, mutta meni pieleen”, lähtösuoralla aina tarkkailuasemiin jäänyt Strandvall kertasi.
”SM-kulta on aina SM-kulta. On ollut vaikea kausi ja tuntuu hyvältä voittaa”, Strandvall hymyili.
Rukalla maailmancupin debyyttinsä tehnyt Paakkonen on parhaimmillaan juuri vapaan sprintissä. Jyväskylässä asuva ja kauppatieteitä opiskeleva raahelainen on ollut koko alkukauden hyvässä kunnossa, joten jättiyllätys hänen mitalinsa ei ollut.
”Olen tyytyväinen, hopea ei ole häpeä. Ylhäällä pikkuisen liian aggressiivisesti leikkasin, oli tulla ulosajo”, Paakkonen tuumi ja toivoi pääsevänsä maailmancupiin nimenomaan vapaan sprinttiin.
Tosi tyytyväinen mitaliinsa oli myös pronssimitalisti Häkämies, joka kuului kaudella 2006-07 Hiihtoliiton sprinttimaajoukkueeseenkin. Häkämies taisteli pronssin itselleen loppukirissä, jossa hän päihitti Jari Joutsenen. Keijo Kurttila oli myös hyvin kilpailussa mukana, mutta kompuroi itsensä ulos pronssitaistelusta loppusuoran alussa ja jäi viidenneksi. Mitalisuosikkeihin kuulunut Martti Jylhä jäi lopulta kuudenneksi.
Sprintin SM-kilpailuista puuttuivat toipilaina Kalle Lassila ja Jesse Väänänen. Miehet hiihtävät Jämin SM-kilpailuissa lauantaina 15 kilometriä perinteisellä.

Tulokset: www.jamism.fi