19.1.2018← Takaisin

Maailmanlaajuista lumiliikuntapäivää vietetään tulevana sunnuntaina - Suomessa useita liikuntapäivän tapahtumia

FIS World Snow Day on maailmanlaajuisesti samana päivänä tapahtuva lumiliikuntapäivä, joka innostaa lapsia ja perheitä liikkumaan lumella. Suomessa liikuntapäivän tapahtumia järjestetään usealla paikkakunnalla, muun muassa Lahdessa, Vöyrissä, Vuokatissa ja Levillä. Lapset ja perheet pääsevät tapahtumissa kokeilemaan erilaisia lumilajeja ja viettämään mukavaa päivää lumella liikkumisen parissa. Useassa tapahtumassa on järjestetty talvilajien ohelle muutakin puuhaa, esimerkiksi Lahdessa pääsee sunnuntaina lumella liikkumisen lisäksi vierailemaan hiihtomuseossa ja kokeilemaan mäkihyppysimulaattoria ja ampumahiihdon laseraseammuntaa.

Kansainvälisen hiihtoliiton puheenjohtaja Gian Franco Kasper pitää merkittävänä, että valtiot ympäri maailman tekevät töitä saman tavoitteen eteen.

- On hienoa nähdä useiden eri sidosryhmien ympäri maailman työskentelevän yhteisen tavoitteen eteen. Annetaan lasten tutkia, nauttia ja kokea lumen parissa, kertoo Gian Franco Kasper.

Kansainvälinen lumiliikuntapäivä on kasvanut vuosien aikana usealla sadalla uudella tapahtumalla. Tänä vuonna tapahtumia on yhteensä 523, melkein 50 eri maassa ympäri maailman. Tavoitteeksi seuraavalle kolmelle vuodelle FIS on asettanut 500 tapahtuman määrän vuosittain.