13.5.2008← Takaisin

Maailmancupin järjestelyt jatkuivat FIS:n tarkastuskäynnillä

Levillä käyvät suunnitelmat kuumina koskien marraskuun 15.–16. päivinä käytäviä pujottelun maailmancupin avauskilpailuja. Tänään vuorossa oli Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) virallinen tarkastuskäynti, jossa FIS:oa edusti naisten alppihiihdon maailmancupin koordinaattori Atle Skaardal

”FIS antaa täyden tukensa Levin kilpailulle ja haluamme olla varmistamassa, että kaikki sujuu hyvin. Viime vuoden peruuntumisella ei ole vaikutuksia, sillä Levin maailmancup marraskuussa on erinomainen asia alppihiihdolle”, Atle Skaardal kertoi Levin vierailunsa jälkeen.

Myös Suomen Hiihtoliiton edustajana paikalla ollut Janne Leskinen oli tyytyväinen FIS:lta tulleeseen luottamukseen.

”FIS:n luottamus antaa organisaatiolle työrauhan kehittää tapahtumaa entistä paremmaksi, sillä Levin kisan asema pujotteluavauksena on rikkomaton. Tällä hetkellä millään muulla maalla ei ole tarjottavanaan vaihtoehtoa tuolle ajankohdalle”, Leskinen kiteytti Levin aseman.

Raamit kunnossa, pienillä uudistuksilla kohti toimivampaa kokonaisuutta

Oy Levi Ski Resort Ltd tehostaa Levi Black -kilpailurinteen lumetuskalustoa kesän aikana rakentamalla uuden automaattitykkijärjestelmän myös rinteen toiselle puolelle. Lumetukseen tarvittava vesi ja painekapasiteetti paranevat myös huomattavasti. Lumetuskapasiteetin merkittävällä parannuksella varmistetaan kilpailurinteen kunnossa olo hyvissä ajoin ennen urheilijoiden saapumista paikalle.

Kilpailualueella parannuksia on luvassa muun muassa yleisöalueisiin. Rata-aluetta kavennetaan hieman, jotta yleisö pääsee seuraamaan kilpailua radan jyrkemmille osille. Maalialueen suunnittelussa otetaan huomioon katsojien parempi näkyvyys, jotta myös yleisö pääsee mahdollisimman lähelle aistimaan kisatunnelmaa.

Uusia muotoja haetaan myös median ja suuren yleisön palvelemiselle. Televisiolähetysten laatutaso asetetaan korkealle ja uusia innovaatioita on suunnitteilla. Medialle ja urheilijoille pyritään organisoimaan enemmän mahdollisuuksia kohdata toisensa. Edellä mainitut toimenpiteet ovat seurausta viime kaudella käynnistyneestä FIS:n Alpine Optimisation Project -hankkeesta, jolla alppihiihdon maailmancupien kiinnostavuutta pyritään nostamaan.

Kilpailuorganisaatio on ilmaissut halukkuutensa olla pilotoimassa uudistuksia, jonka avulla muut kilpailut uskaltavat integroida uusia toimia kilpailutapahtumaan.

”Uudistusten sujuva lisääminen tiiviiseen kisaohjelmaan vaatii suunnittelua ja aikaa, mutta etukäteissuunnittelulla haluamme antaa FIS:sta tukemme tehdä kilpailutapahtumista vielä parempia ja optimaalisempia yleisölle, yhteistyökumppaneille ja lehdistölle”, Skaardal kertoi lopuksi.