28.1.2009← Takaisin

Liikuntajärjestöjen valtiolta saama tuki kasvaa

Valtakunnallisten liikuntajärjestöjen valtion tuki kasvaa tänä vuonna yhteensä 3 850 000 eurolla. Toimintaa tuetaan yhteensä 38 250 000 eurolla.

Lajiliittojen saama tuki kasvaa viime vuodesta 12 prosenttia eli 1 985 000 eurolla ja muiden valtakunnallisten liikuntajärjestöjen saama tuki kasvaa 11 prosenttia eli 1 865 000 eurolla.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin jakoi vuotuiset avustukset 74 lajiliitolle, 12 erityisryhmien liikuntajärjestölle, neljälle koululais- ja opiskelijajärjestölle, sekä 14 muulle urheilun ja liikunnan parissa toimivalle yhteisölle, viidelle liikunnan palvelujärjestölle ja 15 alueelliselle yhteisölle.

Lajiliitoista suurimman avustuksen sai Suomen Palloliitto 1 725 000 euroa. Muut merkittävät tuensaajat olivat Suomen Voimisteluliitto SvoLi 1 650 000 euroa, Suomen Jääkiekkoliitto 1 210 000 euroa, Suomen Hiihtoliitto 1 000 000 euroa ja Suomen Urheiluliitto 1 030 000 euroa.

- Avustustoiminnan läpinäkyvyyden, vaikuttavuuden ja tasapuolisuuden lisäämiseksi avustusten myöntämisen periaatteita on selkiytetty. Toiminta-avustuksiin sisältyvät aiemmin erillisavustuksina myönnetyt liikuntajärjestöjen kehittämisavustukset sekä eräiden liittojen seuroille tai monilajisiin arvokisoihin myönnetyt niin sanotut EuroCup-avustukset. Näin on haluttu entistä paremmin kytkeä seurojen kansainväliset kilpailut osaksi lajien huippu-urheilun kehittämistä, kertoo ylitarkastaja Hannu Tolonen.

Erityisryhmien liikuntajärjestöistä suurimmat korotukset osoitettiin monialaisesta toiminnan kehittämisestään Suomen Invalidien Urheiluliitolle, Suomen Kehitysvammaisten Liikunta ja Urheilulle, Näkövammaisten Keskusliitolle sekä Kuurojen Urheiluliitolle. Soveltava Liikunta SoveLin osalta nousu on tarkoitettu jäsenjärjestöjen koulutuksen kehittämiseen.