4.10.2008← Takaisin

Levin maailmancupin jatko varmistui kaudelle 2012-2013 saakka

Kansainvälisen Hiihtoliiton syyskokouksessa Zürichissä, Sveitsissä on ollut kuluvalla viikolla koolla hiihtolajien vaikuttajat ympäri maailman. Kokouksissa on päätetty esimerkiksi tulevasta alppikalenterista ja sääntömuutoksista.

Levin maailmancupin osakilpailua koskien tärkein tieto saatiin, kun kisojen jatko varmistui kaudelle 2012-2013 saakka. Levin osakilpailusta kaavaillaan ankkuria kilpailukalenteriin ja mikäli järjestelyt sujuvat hyvin FIS:n suunnalta kilpailujärjestäjien harteille annetaan erityisen klassikkokisan leima. Arvostus suomalaista kilpailunjärjestämista kohtaan ilmenee myös siinä, että kaudelle 2009-2010 Suomeen kaavaillaan kahta alppihiihdon Eurooppa-cupin kisaa, suurpujottelua Leville ja pujottelua Suomulle. Samalle kaudelle suuren panostuksen Eurooppa-cupiin tuo muutos, jonka myötä cupin kokonaisvoittaja saa automaattisen paikan seuraavan kauden maailmancupiin.

Alppihiihdon maailmancupin suunnitellaan laajentuvan myös uusille markkina-alueille. Tämä vaatii kilpailunjärjestäjiltä panostusta esimerkiksi matkustamiseen ja majoitukseen.

”Matkustamiseen joudumme kiinnittämään huomiota myös Levillä, joukkueille on taattava kohtuulliset matkakustannukset ja hyvät yhteydet kisapaikalle” alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen kertoo Züririchistä. Alppihiihdon hallituksessa ja komiteassa vaikuttava Leskinen toteaa Suomen vaikutusvallan lisääntyneen FIS:ssä ja näin ollen Suomella on entistä enemmän sananvaltaa asioissa.

”Erittäin suuri muutos jota olemme ajaneet FIS:ssä läpi on se, että pujottelussa käännöksen voi merkata yhdellä kepillä, entisen kahden sijaan. Perinteisessä lajissa tälläisen muutoksen läpivienti on merkittävä asia ja pääsemme testaamaan muutosta jo tällä kaudella alemman kategorian kisoissa ja mikäli uudistukset toimivat yritämme ajaa sääntöä läpi mys maailmancupin osalta” Leskinen summaa.

Suomen alppijoukkueiden valmentajat pääsevät myös radan merkkaustöihin jo heti ensimmäisessä maailmancup startissa Söldenissä. Miesten maajoukkueen päävalmentaja Christian Leitner merkkaa radan suurpujottelun ensimmäisellä kierroksella ja tästä on taatusti hyötyä Suomen alppihiihtotähdille. Muita merkkausvuoroja Suomelle on luvassa esimerkiksi Semmeringin naisten pujottelussa joulukuun viimeisinä päivinä, sekä Cortina d'Ampezzossa tammikuussa. Näissä kisoissa radan merkkaamisesta vastaa naisten maajoukkueen päävalmentaja Janez Slivnik.

Välineisiin ja lajin turvallisuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota uusissa säännöissä. Esimerkiksi syöksylaskussa saa asun alla olla tulevaisuudessa enemmän suojavälineitä ja FIS tulee kiinnittää jatkossa erityisesti huomiota pään alueen suojaamiseen. Paremmilla kypärillä ja toimivammilla kiinnitystekniikoilla yritetään estää vakavat päävammat, jotka ovat yleensä tuhoisia. Myös pukuihin kaavaillaan muutoksia tulevaisuudessa. Suojaaminen lisääntyy ja näin koitetaan välttää ratakeppien ja terävien kanttien aiheuttamat kolhut.

Yleisölle lisää interaktiivisuutta ja palveluita

Tulevalle kaudelle alppihiihdon ystäville on luvassa erityistä herkkua, kun FIS avaa uuden nettipalvelun osoitteessa www.fisalpineworldcup.com Sivustolta voi seurata maksua vastaan jokaisen kisan suorana lähetyksenä ja jokainen kisa tulee katsottavaksi ilmaiseksi 72 tunnin kuluttua lähetyksestä. Tämä tarjoaa mainostajille ja markkinoijille entistä paremman väylän tavoittaa alppihiihdosta kiinnostunut yleisö. Palvelu onkin suunnattu erityisesti faneille ja sieltä tulee löytymään esimerkiksi valmentajien ja urheilijoiden blogeja, näin vuorovaikutus suuntaan ja toiseen kasvaa ja lajia tuodaan lähemmäksi kuluttajaa.

Lisätietoja:
    Alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen, puh. 0400 300 930, email: janne.leskinen@hiihtoliitto.fi
    Alppilajien tiedottaja Jussi Väätäinen, Jkpromo Oy, puh. 045 120 9920, e-mail: jussi.vaatainen@jkpromo.com