6.2.2009← Takaisin

Lehtonen pääsee kilpailemaan, Häkämiehen veriarvo on edelleen liian korkea

U23-vuotiaiden hiihdon MM-kisoissa Ranskan Praz de Lys Sommandissa liian korkeiden veriarvojen vuoksi kilpailujen ulkopuolelle jääneiden Lari Lehtosen ja Antti Häkämiehen veriarvot on ensimmäisen mittauksen jälkeen mitattu uudelleen.

Saatujen tulosten mukaan Lari Lehtosen veriarvo on jäänyt alle rajana olevan 170:n. Hän kilpailee tulevana viikonloppuna Skandinavia-cupin kilpailussa Viron Mammastessa. Antti Häkämiehen arvo on 170,2, mikä merkitsee sitä että hän ei pääse kilpailemaan. Häkämiehen veriarvo on normaalioloissakin korkea, ei kuitenkaan ylitä sallittua rajaa. Poikkeuksellisen korkeaan veriarvoon saattaa yhtenä syynä olla se, että hän oli vatsataudissa kisapaikalla ennen mittauksen tekemistä.

Suomen aikuisten maastohiihdon joukkuelääkäri Harri Hakkarainen arvioi, että tuntematta tarkasti nuorten MM-kilpailujen yhteydessä ilmenneitä Hb-rajan ylityksiä, hän voi asiantuntijana päätellä, että näihin löytyy luonnollinen selitys. Kilpailut järjestettiin noin 1500 m:n korkeudessa, joka on voinut aiheuttaa alentuneeseen ilman paineeseen liittyvän sopeutumismekanismin ja sitä kautta veren nestemäärän vähenemisen. Nestemäärän väheneminen voi yhdenkin vuorokauden aikana nostaa Hb-pitoisuutta useita prosentteja. Hän ei usko, että kyse olisi mistään kielletystä menetelmästä tai toimintatavasta, vaan kyse on enemmänkin kokemattomuudesta ja inhimillisistä tekijöistä.