27.5.2008← Takaisin

Laitakari Pääkaupunkiseudun Alppiakatemian päävalmentajaksi

Pääkaupunkiseudun Alppiakatemia on siirtymässä uuteen aikakauteen. Neljäs toimintavuosi käynnistyy kokeneen ammattivalmentaja Pasi Laitakarin johdolla.

Palander arvostaa maajoukkueesta tutun Laitakarin erinomaiseksi valmentajaksi

Pasi Laitakarilla on vankka kokemus valmentamisesta. Viimeiset vuodet hän on ollut miesten MC-joukkueen valmentaja Christian Leitnerin aisaparina, vastuullaan suurpujottelu.

Marcus Sandell kehuu Laitakaria valmentajana, iloiten Akatemian junioreiden mahdollisuudesta päästä jo varhaisessa vaiheessa huippuvalmennukseen. Pääkaupunkiseudun Alppiakatemian tavoitteena on tukea Hiihtoliiton tavoitteita ja saada maastamme pitkällä tähtäimellä alppihiihtäjiä maailmalle. Akatemia mahdollistaa nuorten urheilijoiden alppileirityksen ja koulunkäynnin yhdistämisen kotipaikkakunnalta käsin. Tulokset ovat olleet myönteisiä.

Laitakarilta kysyttäessä hänen omista huippuhetkistään valmentajana suomalaisen alppihiihdon huipulla, mainitsee hän muun muassa ensimmäisistä syöksylaskussa saavutetuista MC-pisteistä, ensimmäisestä Kitzbüehelin MC-voitosta ja kristallipallosta sekä radanmerkkauksestaan Alta Badiassa, missä Kalle Palander voitti loukkaantumisensa jälkeen ensimmäistä kertaa maailmancupin osakilpailun.

Palander lähettääkin omat terveisensä Akatemian junioreille.

"Pasi on loistoheppu ja oli erittäin tärkeässä roolissa maajoukkueessa. Parhaiten kertoo se, että kaikki 30 palkintopallipaikkaa, jotka olen MC-kisoissa urallani saavuttanut, on Laitakari ollut radan varrella ohjeita antamassa, eli kovan luokan kaveri. Pasin rauhallisuus kisatilanteessa on uskomattoman tärkeä asia meille kilpailijoille. Akatemian junnuille vinkki, että kannattaa yrittää hyödyntää kaikki mitä Pasi puhuu, kaveri nimittäin tietää lajista ja paljon", Palander kehuu valmentajaansa.

Pääkaupunkiseudun alppiakatemialta Laitakari odottaa uusia haasteita ja haluaa luoda järjestelmän, joka antaa urheilijoille jotain uutta ja erilaista: mahdollisuuden toteuttaa huippu-urheiluun liittyviä unelmia.

"Valmentajana aion olla yksilöllinen, omistautuva ja rehellinen, mutta ennen kaikkea vaativa", toteaa Laitakari, jolla on myös isänä kokemusta kasvavista lapsista ja nuorista.

Ensimmäiset Pajulahden kuntotestit Akatemian junioreille on suoritettu yhdessä valmentajaringissä toimivan Ville Kainulaisen kanssa ja yksilölliset valmennusohjelmat ovat kesäkautta varten valmiina.

Pääkaupunkiseudun alppiakatemia muodostaa tärkeän osan suomalaista alppihiihdon valmennusjärjestelmää. Akatemian Mikko Heiskasen luoma koulutusjärjestelmä mahdollistaa nuorten alppihiihtäjien tehokkaan leiriharjoittelun sekä etäopintojen ja kotipaikkakunnalla tapahtuvan opiskelun joustavan yhdistämisen. Järjestelmän kehittämiseksi entisestään tehdään jatkuvasti yhteistyötä esimerkiksi Urhean ja Suomen Olympiakomitean kanssa.

"Pääkaupunkiseudun Alppiakatemialle oli olemassa oleva tilaus nykyisten alppikoulujen ja -lukioiden rinnalla, kielikylpy- ja muut erikoiskoulut ovat lisääntyneet ja maassamme on paljon lahjakkaita urheilijoita, jotka käyvät koulua ruotsiksi," kertoo Hiihtoliiton kenttä- ja koulutuspäällikkö Petri Lindén.

Akatemian jäsenseura Grankulla IFK Alpine oli aiempien vuosien tapaan maamme ylivoimaisesti paras alppiseura myös kaudella 2007–2008.

Lisätietoja: www.alppiakatemia.fi