Uutisen päiväys

12.4.2017← Takaisin

Kysely: Juhlakisojen tunnelma vakuutti MM-vieraat

Yli 90% Lahden MM-kisojen kävijöistä oli tyytyväisiä tapahtuman tunnelmaan. Lähes yhtä moni kisakävijä myös suosittelisi tapahtumaa ystävilleen. Tiedot käyvät ilmi MM-kisoissa tehdystä asiakastyytyväisyyskyselystä.

Kyselyssä selvitettiin mm. kisavieraiden mielipiteitä tunnelmasta ja tapahtuman eri osa-alueiden toteutuksesta sekä selvitettiin kävijöiden motiiveja tulla tapahtumaan.

92% vastaajista oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kisatunnelmaan. 87% suosittelisi tapahtumaa ystävilleen. Kyselyn perusteella tapahtuma sai kouluarvosanaksi 9-.

"Paikalla olleen kisayleisön palaute kokemastaan on ollut hyvin positiivista. Myös asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset osoittavat samaa. Erityisen iloinen olen, että MM-kisojen kautta todella moni uusi katsoja hurmaantui kisailmapiiristä. Se luo hyvän pohjan myös tuleville talvitapahtumille Lahdessa ja muualla Suomessa", toteaa MM-kisojen tapahtumajohtaja Jesse Kiuru.

Ylivoimaisesti suurimmat syyt osallistua Lahti2017-tapahtumaan olivat MM-tason kilpailu (25% vastaajista) ja tunnelma (19 %). Tunnelmassa otettiin myös suurin harppaus eteenpäin verrattuna MM-esikisoihin. Tyytyväisyys kisatunnelmaan kasvoi 19:llä prosenttiyksiköllä vuodesta 2016. Alueen yleisilmeeseen oli tyytyväisiä 86% vastaajista, missä on kasvua 17 prosenttia. Merkittäviä parannuksia koettiin myös mm. opasteissa (+17%), ruoka- ja juomavalikoimassa (+13%) sekä asiakaspalvelussa (+12%).

"Kaikki yksittäiset mittarit ovat kehittyneet positiivisesti, mikä kertoo, että onnistuimme varsin hyvin tarjoamaan erilaisille kisakävijöille juuri heille sopivia alueita, palveluita ja elämyksiä kilpailutapahtumien aikana sekä niiden lomassa. Myös parantunut palaute asiakaspalvelun onnistumisesta lämmittää, sillä se oli myös vapaaehtoissektorin tärkein yksittäinen teema näissä kisoissa", jatkaa Kiuru.

Nyt julkaistut tulokset ovat ensimmäisiä poimintoja asiakastyytyväisyyskyselystä, jonka toteuttivat Lahden Ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat. Kyselyyn vastasi 1 118 kisavierasta ja tietoja kerättiin kaikkina kisapäivinä. 70% kyselyyn vastanneista oli suomalaisia. Tarkemmat analyysit kyselystä julkaistaan kevään aikana.

Kesään mennessä valmistuu myös laaja vaikuttavuustutkimus, jonka toteuttaa globaalisti johtava urheilumarkkinoiden tiedon välittäjä Sportcal. Tutkimus tehdään yhteistyössä Lahden kaupungin, Lahti Regionin, Suomen Olympiakomitean sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Sportcalin tutkimuksen ensimmäisenä poimintana julkaistiin viime viikolla Lahden nousu ensimmäistä kertaa sadan joukkoon kansainvälisellä urheilukaupunkien rankinglistalla.

Lisätiedot:
Lahti2017, tapahtumajohtaja Jesse Kiuru 050-585 7441

KUVA: SHL / Teemu Moisio