31.5.2008← Takaisin

Kuusamo-mitali Kalle Palanderille

Kuusamon kaupunginhallitus on myöntänyt Kuusamo-mitalin numero 41 alppihiihtäjä Kalle Palanderille.

Kalle Palander on Suomen menestynein alppihiihtäjä. Hän voitti vuonna 1999 pujottelun maailmanmestaruuden. Kaudella 2002-2003 hän voitti pujottelun maailmancupin.

Kalle Palander on kirjoittanut ylioppilaaksi Kuusamon alppilukiossa vuonna 1998. Hän on edustanut vuodesta 2005 alkaen tänä vuonna 10-vuotisjuhlavuottaan viettävää kuusamolaista alppiseuraa Ruka Slalomia. Rukan hiihtokeskuksessa on Kalle Palanderin vapaa-ajanasunto. Palander on ollut mukana ohjaajana, valmentajana ja esikuvana nuorten alppinistien leiritoiminnassa kesälumilla Rukalla jo kuusi kertaa. Seuraava leiri pidetään 1.-4.6.2008.

Kalle Palander on koko kansainvälisen uransa ajan hyvin myönteisellä tavalla tuonut esiin Kuusamoa omana opiskelu- ja vapaa-ajanviettopaikkakuntanaan. Ruka on ollut hänen harjoittelurinteensä koko aktiiviuran ajan. Kalle Palanderin mukana myönteinen viesti Rukan erinomaisista harjoitteluolosuhteista on levinnyt kansainväliseen tietoisuuteen.

Kuusamo-mitali on kuvanveistäjä Terho Sakin suunnittelema pronssiin lyöty mitali, jonka halkaisija on 75 mm. Mitalin etusivu kuvaa Kuusamon koskia kanjoneineen. Etusivulla on sanat Kuusamon kunta. Mitalin takasivu kuvaa tilaa, ilmaa, jossa etualalla on kuusen runko ja latva sekä taustalla lennossa olevia joutsenia. Kuusamo-mitali voidaan myöntää kuusamolaiselle henkilölle tai yhteisölle tunnustuksena ansioista tieteen, taiteen, urheilun tai muun kulttuurityön alalla, pitkäaikaisesta ja merkittävästä työstä yhteiskuntaelämässä tai merkittävistä valtakunnallisista tai kansainvälisistä saavutuksista. Erityisistä syistä mitali voidaan myöntää myös muulle kuin kuusamolaiselle.