3.11.2008← Takaisin

Kuopio kilpailee tosissaan Nuorten Talviolympialaisten isännyydestä

Kuopio ja Innsbruck valittiin finalisteiksi kilpailtaessa vuoden 2012 Nuorten Talviolympialaisten isännyydestä – lopullisen valinnan tekevät KOK:n jäsenet äänestämällä

Kuopion ja Innsbruckin (Itävalta) suunnitelmat järjestää ensimmäiset Nuorten Talviolympialaiset arvioitiin toimivimmiksi ja kaupungit valittiin lopulliseen äänestykseen Nuorten Talviolympialaisten 2012 haussa. Kiinan Harbin ja Norjan Lillehammer putosivat tässä vaiheessa pois kandidaattien joukosta. Valinnan teki Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) hallitus asiantuntijoiden raporttien perusteella. KOK:n jäsenet äänestävät voittajan postiäänestyksessä. Kansainvälinen Olympiakomitea julkistaa isäntäkaupungin 12. joulukuuta.

Asiantuntijat katsoivat Kuopion suunnitelmien olevan hyvin yhteydessä Nuorten Olympialaisten ideologiaan. Vahva alueellinen tuki kisaprojektille, toimiva kisakyläkokonaisuus, hyvin suunniteltu kulttuuri- ja koulutusohjelmisto ja Suomen vahva maine kansainvälisten tapahtumien järjestäjänä ovat asiantuntijoiden mielestä Kuopion haun vahvuudet. Suurimpana huolena asiantuntijat pitivät kisojen noin 14 miljoonan dollarin budjetin riittävyyttä. Toinen finalisti on Itävallan Innsbruck. Innsbruckin haku arvioitiin kokonaisuutena toimivaksi. Riskiksi luettiin olympiakylän rakentamisprojekti.

”KOK:n tekemät linjaukset Youth Olympic Games:stä (YOG) ovat avanneet meille todellisen mahdollisuuden tavoitella suomalaista unelmaa – talvikisojen järjestämistä olympiarenkaiden alla. Jo ensimmäisten YOG-talvikisojen haun finaaliin pääsy on hieno saavutus, mutta pian näemme toteutuuko itse unelma”, kommentoi Olympiakomiteassa hakuprosessia johtava Arto Ahola heti finaalikaksikkoon pääsyn selvittyä.

Nuorten Olympialaiset ovat tapahtuma 14-18 -vuotiaille nuorille urheilijoille. KOK:lle Nuorten Olympiakisojen järjestämisen perustavoitteita ovat itse urheilukilpailujen ohella koulutus- ja kulttuuriohjelmien sitominen tärkeäksi osaksi tapahtumaa. Tapahtuman kautta viestittäisiin muun muassa olympia-aatteen arvoja, terveellistä elämäntapaa, urheilun sosiaalisia vaikutuksia ja dopingin vaaroja.

Ensimmäisiin Nuorten Talviolympialaisiin tulee osallistumaan noin tuhat urheilijaa ja 500 muuta joukkueen jäsentä. Kisojen ohjelma perustuu Vancouver 2010 -talvikisojen ohjelmaan. Kisat viedään kuitenkin läpi Olympiakisoja suppeammalla lajimäärällä eri urheilumuodoissa.