4.8.2008← Takaisin

Kuopio jatkoon "alkueristä" Nuorten Talviolympiakisojen haussa vuodelle 2012

Ensimmäisten Nuorten Talviolympiakisojen neljästä hakijakaupungista - Harbin (Kiina), Innsbruck (Itävalta), Kuopio ja Lillehammer (Norja) - Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) hallitus kelpuutti jatkoon kaikki hakemukset.

KOK:n hallitus teki päätöksensä kuultuaan asiantuntijoista koostuvan paneelin lausunnot kaikista hakemuksista.

"Hienoa, että Kuopio on jatkossa tässä ainutkertaisessa haussa. Suomalaisessa huippu-urheilussa on nostettu erittäin tärkeään asemaan se, että Suomessa järjestettäisiin jatkossa entistä enemmän kansainvälisiä arvokilpailuja. Olympialiikkeen tapahtumista Nuorten Olympialaiset ovat juuri sopivan kokoinen tapahtuma Kuopiolle. Toivomme todella, että Kuopion nimi lausutaan siinä vaiheessa, kun ensimmäisten Nuorten Talviolympialaisten isäntäkaupunki julkistetaan joulukuussa", toteaa Suomen Olympiakomitean pääsihteeri Jouko Purontakanen.

Nuorten Olympialaiset ovat tapahtuma 14-18 -vuotiaille nuorille urheilijoille. KOK:lle uusien Nuorten Olympiakisojen järjestämisen perustavoitteita ovat itse urheilukilpailujen ohella koulutus- ja kulttuuriohjelmien sitominen tärkeäksi osaksi tapahtumaa sekä useampien paikkakuntien mahdollisuus järjestää kisoja Olympiarenkaiden alla.

"Uskon, että Suomen ja Kuopion vahvuuksia ovat realistinen ja maltillinen budjetti, kompakti kisakylä sekä koulutus- ja kulttuuriohjelman valmiit toteutusmallit, jotka on ideoitu Olympismin hengessä. Suomen hyvä maine kansainvälisten arvokisojen järjestäjänä on varmasti myös ollut jatkoon pääsyä puoltava tekijä. KOK:n jäsenet ovat myös tietoisia siitä, että Suomella ja Kuopiolla ei ole mahdollisuuksia hakea nykyisissä oloissa Olympiakisoja.", arvioi hakemuksen valmistelusta vastannut kehityspäällikkö Arto Ahola Olympiakomiteasta.

Kuopiossa tieto loppuvaiheeseen mukaan pääsystä otettiin tyytyväisenä vastaan.

"Kuopion tunnettuvuus on lisääntynyt jo tässä hakuvaiheen aikana, mutta haluamme ilman muuta päästä näyttämään osaamistamme maailmanlaajuisesti järjestämällä Nuorten Olympialaiset. Kisat ovat suuri haaste, jonka olemme valmiita vastaanottamaan", kommentoi Kuopion toimialajohtaja Jaana Vasankari uutista.

Seuraava vaihe valinnassa on mukana olevien kandidaattien arviointi KOK:n valitseman ryhmän toimesta. Ryhmä esittelee mielestään parhaan hakemuksen KOK:n hallitukselle lokakuussa ja tämän jälkeen KOK:n jäsenet äänestävät voittajan postiäänestyksessä. Tulos julkistetaan joulukuun alussa.