30.1.2005← Takaisin

Janne Lahtela mitalikantaan Deer Valleyssa

Janne Lahtela laski hienosti pronssille USA:n Deer Valleyssa parikumpareiden yökisassa.

Janne Lahtela palasi kumparelaskun Deer Valleyn maailmancupin osakilpailussa takaisin mitalikantaan. Viime yönä Suomen aikaan erittäin vaativissa olosuhteissa yökisana laskettu kauden kuudes maailmancupin osakilpailu oli jännitystä täynnä alusta alkaen. Suomalaisista finaaliin tiensä selvittivät neljä laskijaa eli Janne Lahtela, Mikko Ronkainen, Sami Mustonen ja Lauri Lassila. Parikumpareissa finaalit lasketaan pudotuspelillä mies miestä vastaan voittajan edetessä jatkoon. Finaalin ensimmäisellä kierroksella suomalaisista jatkoon laskivat Lahtela, Ronkainen ja Mustonen. Jo ensimmäisellä kierroksella suomalaiset pudottivat pelistä kovia kisakumppaneita. Janne Lahtela lähetti laulukuoroon maailmancupin johtajan Travis Mayerin ja Sami Mustonen maailmancupin rankingissa kahdeksantena olevan USA:n Luke Westerlundin. Mikko Ronkainen taas voitti ensimmäisellä kierroksella Ranskan Pierre Ochsin.

Neljännesfinaalikierroksella suomalaisista vastakkain asettuivat serkukset Lahtela ja Mustonen. Lahtela otti voiton tästä erästä mennen semifinaaliin. Mikko Ronkaisen tie katkesi myös neljännesfinaaleissa jossa hän epäonnisen hypyn johdosta hävisi Venäjän Sharifulinille.

Semifinaalissa Lahtela joutui taipumaan Australian Dale Begg-Smithille vaivaisella yhden pisteen erolla. Mutta pronssilaskussaan Lahtela onnistui taas omalle tasolleen ja voitti selkeästi Venäjän Ruslan Sharifulinin.

Finaalissa USA:n Jeremy Bloom vei kirkkaimman mitalin Begg-Smithin ottaessa hopeamitalin.

Kokonaisuutena suomalaisittain päivä oli postiivinen. Lahtelan kolmas, Ronkaisen viides ja Mustosen kahdeksas sija osoittavat että suunta on oikea, päävalmentaja Pekka Lehtikallio kommentoi. Koko kauden on joukkueella ollut hieman huonoa tuuriakin. Kun laskijamme laskevat omalla tasollaan, meillä on edelleen kolme-neljä kaveria jotka voivat olla aivan terävimmässä kärjessä kisassa kuin kisassa. Epäonnistumisten kiintiö alkaa olla jo meidän osaltamme täynnä ja Japaniin mennään todella luottavaisin mielin, Lehtikallio kertoo.

Deer Valleyn kilpailun kaikki tulokset, cupin rankingit www.fis-ski.com

Kumparelaskun maailmancupin seuraavat osakilpailut lasketaan Japanin Inawashirossa 05. ja 06.02.