12.12.2008← Takaisin

Innsbruck sai vuoden 2012 Nuorten Talviolympialaiset Kuopion sijaan

Itävallan Innsbruck voitti Kuopion, kun Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) jäsenet valitsivat ensimmäisten Nuorten Talviolympiakisojen isäntäkaupungin vuodelle 2012.

Sekä Kuopion kaupungissa että Suomen Olympiakomiteassa oltiin luonnollisesti pettyneitä tulokseen, vaikka jotain hyvääkin hakuprosessista jäi tulevaisuutta varten.

”Tulos ihmetyttää. Nuorten Olympialaisten luomisessa KOK:lla on ollut tavoitteena olympiaperheen laajentaminen. Tämän uuden nuorten kisatapahtuman lanseeraamisen yhteydessä korostettiin, että se on myös sellaisten maiden ja paikkakuntien ulottuvilla, joilla ei ole kaikkia edellytyksiä järjestää varsinaisia Olympialaisia. Kuopion haku vastasi kaikilta osin erittäin hyvin Nuorten Olympialaisille luotuja linjauksia, joten uskoimme mahdollisuuksiimme”, kommentoi Olympiakomitean pääsihteeri Jouko Purontakanen päätöstä. “Suomen Olympiakomitea olisi halunnut talvilajien nuorten olympiatapahtuman Suomeen sen lisäksi, että ensi heinäkuussa nuorille urheilijoille järjestetään Euroopan nuorten Olympiafestivaalit kesälajeissa”, jatkoi Purontakanen.

”Pettymys on totta kai suuri. Positiivisia asioita hakiessa ensimmäiseksi mieleen tulee se, että hakuprosessi sinällään kasvatti pääomaa seuraaviin hakuihin. Suomen Olympiakomitean haluaa edistää kansainvälisten arvokilpailujen saamista Suomeen. Tästä hausta poimitaan parhaat osat sekä Suomen Olympiakomitean mahdollisiin kisahakuihin että lajien arvokisojen hakujen tueksi. Olympiakomitea tuskin hakee ainakaan heti seuraavia vuoden 2016 Nuorten Talviolympialaisia, koska vuoden 2012 kisat järjestetään nyt tälläkin päätöksellä Euroopassa”, summaa kansainvälisten arvokisojen hakemiseen Olympiakomiteassa keskittyvä kehityspäällikkö Arto Ahola.

Kisoja haki kaikkiaan neljä kaupunkia monivaiheisessa hakuprosessissa. Kuopion ja toisen finalistin Innsbrukin lisäksi kisoja tavoittelivat Kiinan Harbin ja Norjan Lillehammer.

"Kuopio oli valmis haasteeseen onnistuneen olympiatapahtuman järjestämisestä, joten päätös kisojen antamisesta toisella finalistille Innsbruckille harmittaa kovasti. Kuopion maine talviurheilukaupunkina kasvoi jo haun edetessä, etenkin kun Kuopio pääsi finaaliin, joten jo kisahausta oli hyötyä kaupungille. Itse kisojen järjestämissuunnitelmasta on varmasti myös hyötyä, kun mietimme muiden talviurheilutapahtumien hakuja tulevaisuudessa", kertoi Kuopion toimialajohtaja Jaana Vasankari päätöksen kuultuaan.

Nuorten Olympialaiset ovat tapahtuma 14-18 -vuotiaille nuorille urheilijoille. KOK:lle Nuorten Olympiakisojen järjestämisen perustavoitteita ovat itse urheilukilpailujen ohella koulutus- ja kulttuuriohjelmien sitominen tärkeäksi osaksi tapahtumaa. Tapahtuman kautta viestitään muun muassa olympia-aatteen arvoja, terveellistä elämäntapaa, urheilun sosiaalisia vaikutuksia ja dopingin vaaroja. Ensimmäisiin Nuorten Talviolympialaisiin tulee osallistumaan noin tuhat urheilijaa ja 500 muuta joukkueen jäsentä. Kisojen ohjelma perustuu Vancouver 2010 -talvikisojen ohjelmaan. Kisat viedään kuitenkin läpi Olympiakisoja suppeammalla lajimäärällä eri urheilumuodoissa.