21.1.2006← Takaisin

Hiihtoliitto esittää Olympikomitealle täyttä määrää maastohiihtäjiä

Suomen Hiihtoliiton maastohiihtovaliokunta esittää Olympiakomitealle hiihtäjiä lähtökohtana menestys ennen kaikkea viesteissä.

Naiset

Naisten joukkueen päävalmentajan Ismo Hämäläisen mukaan Suomen naishiihtäjien tavoitteeksi Torinosta on hyväksyttyyksi henkilökohtainen ja kaksi viestimitalia. Hiihtäjät ovat tämän tavoitteen takana ja naisista Virpi Kuitunenon jo kauden alussa ilmoittanut tavoittelevansa Torinosta kultamitalia päämatkanaan perinteisellä hiihdettävä 10 km.

- Vahvimmat mitaliodotukset meillä on molemmista viesteistä ja perinteiseltä kympiltä, sanoo valmentaja Hämäläinen.
- Hiihdon aloitusmatkalle takaa-ajohiihtoon sunnuntaina 12. helmikuuta on suunniteltu joukkuetta Virpi Kuitunen, Riitta-Liisa Lassila, Kaisa Varisja Kati Venäläinen.

22.12.2005 valitut

Virpi Kuitunen, Kangasniemen Kalske
Kuitusen on suunniteltu hiihtävän takaa-ajon, sprinttiviestin, 10 km perinteisellä, viestin, henkilökohtaisen sprintin vapaalla ja 30 km yhteislähtönä vapaalla hiihtotavalla.

Riitta-Liisa Lassila, Joutsan Pommi
Lassilan hiihtää takaa-ajon, 10 km perinteisellä, viestin ja on Suomen mitalitoivo 30 km:n vapaalla.

Aino-Kaisa Saarinen, Joutsan Pommi
Saarinen taistelee sprinttiviestin voitosta yhdessä Virpi Kuitusen kanssa. Lisäksi hän hiihtää perinteisellä 10 km, viestin, henkilökohtaisen sprintin ja vapaan 30 km.

Esitetään valittavaksi 25.1.2006

Kaisa Varis, Ilomantsin Urheilijat
Variksen näytöt ovat maailmancupin vapaalla yhteislähtönä hiihdetyltä 15 km:lta (9:s) ja voittoisasta viestistä Val di Fiemmestä tältä vuodelta sekä Lapinlahden SM-kisoista. Mahdollinen hiihtämään viestiä, takaa-ajon ja 30 km (v).

Kati Venäläinen, Noormarkun Nopsa
Maailmancupin pisteillä molemmilla hiihtotavoilla, normaalimatkoilla ja sprintissä. Hiihtää takaa-ajon ja sprintin ja on varalla muillakin matkoilla.

Kirsi Välimaa, Jämin Jänne
Välimaa on ollut  tällä kaudella maailmancupin pisteillä myös vapaalla, vaikka on selvemmin perinteisen taitaja. Kilpailee perinteisellä 10 km:lla ja mahdollisesti myös viesteissä perinteisellä hiihtotavalla.

Lisäksi esitetään kahta-kolmea naishiihtäjää, jotka valitaan Jämin hiihtotunnelissa lauantaina hiihdettävän sprinttikisan ja sunnuntaina mahdollisesti Tampereella hiihdettävän sprinttiviestin jälkeen.

Miehet

Suomen miesten joukkueen tavoite Torinosta on yksi henkilökohtainen ja yksi viestimitali. Päävalmentaja Reijo Jylhän mukaan miehille asetettu tavoite on lähtökohdiltaan erilainen kuin naisten joukkueella.
- Mitalitavoite lähtee vahvasti viestien kautta ja hiihtäjät ovat henkeen ja vereen valmiita taistelemaan mitaleista. Joukkueen valintaesitys perustuu ennen kaikkea parhaiden mahdollisten viestijoukkueiden varmistamiseen. Henkilökohtaiseen mitaliin mahdollisuuksia on lähinnä Sami Jauhojärvellä ja Teemu Kattilakoskella hyvän päivän tullen Keijo Kurttilalla sprintissä.

22.12.2005 valitut

Sami Jauhojärvi, Alatornion Pirkat
Jauhojärvi hiihtää takaa-ajon, perinteisellä hiihdettävän 15 km, viestin ja vapaalla hiihdettävän sprinttikilpailun.

Teemu Kattilakoski, Alavieskan Viri
Kattilakoski hiihtää viestissä vapaan osuuden ja kisojen päätöslajin, yhteislähtönä vapaalla hiihdettävän 50 km, jolla hän on ilmoittanut tavoittelevansa mitalia.

Esitetään valittavaksi 25.1.2006

Jari Isometsä, Altornion Pirkat
Isometsä on viestijoukkueen kapteeni, jonka ainoa kansainvälinen näyttö tältä kaudelta on Beitostölenin maailmancupviestin kakkososuudelta. Lapinlahden SM-kisojen takaa-ajon neljäs. Viestin lisäksi hän kilpailee takaa-ajossa.

Juha Lallukka, Joutsan Pommi
Lallukka oli viime kaudella Lahdessa vapaalla 15 km:lla neljäs ja Rukalla tällä kaudella kolmanneksi paras suomalainen. Esitetään 50 km:lle (v) ja viestiin vapaan varahiihtäjäksi.

Ville Nousiainen, Kiteen Urheilijat
Myös nuorten MM-kisoihin ehdolla ollut Nousiainen on ottanut kärkisijoja Skandinavia-cupista tällä ja viime kaudella. Maailmancupin pisteillä hän oli Rukan 15 km:lla (p) ja hän hiihti Val di Fiemmen viestin toisen osuuden kuudenneksi parhaan ajan. Suunnitellaan osallistumista viestiin ja perinteiselle 15 km:lle.

Olli Ohtonen, Vuokatti Ski Team Kainuu
Ohtonen on tällä kaudella ollut maailmancupin pisteillä kaksi kertaa, molemmat perinteisellä hiihtotavalla. Lapinlahden SM-hiihdoissa hän oli takaa-ajon kolmas. Ohtosen matkat Torinossa olisivat takaa-ajo, 15 km (p), 50 km (v), lisäksi viestin varahiihtäjä molemmilla hiihtotavoilla.

Tero Similä, Ylivieskan Viri
Similä oli viime vuonna Oberstdorfin MM-kisoissa takaa-ajokilpailun 13:s. Maailmancupissa hänellä oli viime kaudella useita pistesijoja ja parhaimmillaan hän oli kahdeksas. Alkukaudesta 2005-06 hänellä on ollut selkävaivoja. Lapinlahden SM-takaa-ajossa hän oli kisoihin jo valitun Sami Jauhojärven jälkeen toinen. Hiihtomatkat olympiakisoissa takaa-ajo, 15 km (p), 50 km (v ) sekä viestissä varalla perinteisen osuudelle.

Keijo Kurttila, Kuusamon Erä-Veikot
Kurttila oli kaudella 2004-05 maailmancupin sprintticupin kokonaiskilpailun kymmenes, yksittäiset sijoitukset: 1., 6.,12., 15., 16. sekä sprinttiviestissä (p) Lauri Pyykösen kanssa Pragelatossa kuudes. Tällä kaudella Kanadassa sprinttiviestissä Pyykösen kanssa seitsemäs. Lapinlahden SM-kisojen viestin avausosuuden ykkönen. Hiihtomatkat Torinossa sprinttiviesti (p)  ja sprintti (v).

Lauri Pyykönen, Vantaan Hiihtoseura
Oberstdorfin MM-hiihtojen 2005 sprintin (p) 13:s. Pragelaton sprinttiviestissä (p) Kurttilan kanssa kuudes. Kaudella 2005-06 Kanadan sprinttiviestissä (p) nopein henkilökohtainen aika, tuloksissa seitsemäs. Otepään sprintin aika-ajon 14:s. Hiihdettävät matkat Torinossa sprinttiviesti (p) ja sprintti (v).

Urheilijoiden henkilötiedot ja tuloksia: www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto tai suoraan: http://www.cross-countryskiteam.fi/. Tuloksia löytyy myös FIS:n sivuilta: http://www.fis-ski.com/

Lisätietoja Suomen olympiajoukkueesta ja olympialaisista talvikisoista: http://www.noc.fi/ ja Torinon talviolympiakisoista: www.torino2006.org/ita/