11.10.2008← Takaisin

Hiihtoliiton mäki-yhdistetyn lajiryhmä teki henkiövalintoja ja linjasi tulevaa

Mäkihyppy-yhdistetyn uusi strategia esiteltiin Vuokatissa pidetyssä seurakokouksessa. Ilkka Tiilikainen jatkaa lajivaliokunnan puheenjohtajana.

Hiihtoliiton joka toinen vuosi järjestettävä HiihtoSuomi -tapahtuma keräsi noin 300 seurojen edustajaa Vuokatin Urheiluopistolle. Lauantaina ohjelmassa olivat alppilajien, maastohiihdon ja mäki-yhdistetyn lajikokoukset. Sunnuntaina vuorossa on kahden vuoden välein kokoontuva liittokokous.

Mäkihypyn ja yhdistetyn lajikokouksessa puheenaihetta antoi lajin talous, kun tiedossa oli että lajiryhmä tulee tilinpäätöksessään tekemään noin 150 000 alijäämän, kun talousarviossa tavoitteena oli 44 000 euron ylijäämä. Mäkihypyn ja yhdistetyn valiokunnan puheenjohtaja Ilkka Tiilikainen totesi, että lajiryhmän tuloista yli 80% tulee vapailta markkinoilta. Yhteistyösopimusten taso on hänen mukaansa lähes samalla tasolla kuin se oli vuonna 2005. Suurimman menetyksen laji on kokenut dollaripohjaisen televisiointisopimuksen arvon alenemisena, mikä on merkinnyt lajeille satojen tuhansien eurojen menetystä. Taloudellinen tilanne merkitsee toiminnan supistamista tulevana vuonna. Se aiheutti kokouksessa huolta lajien ja erityisesti sen kentän toimintamahdollisuuksista.

Keväällä hyväksytyn sääntömuutoksen mukaisesti seurakokous valitsi jäsenet mäkihypyn ja yhdistetyn valiokuntaan. Edustettuna Vuokatissa oli 22 seuraa, jotka valitsivat seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi seuraavat henkilöt: puheenjohtaja Ilkka Tiilikainen ja jäsenet Jouko Törmänen, Raimo Tamminen, Jyrki Sahlström, Pekka Hyvärinen, Paavo Talonpoika, Jyri Pelkonen. Jäsenistä uusia ovat Sahlström ja Pelkonen. Ääniä saivat myös Eero Kuusinen ja Jouko Karjalainen.

Lajiryhmän ehdokkaaksi Hiihtoliiton johtokuntaan kaudeksi 2009-2010 mäen ja yhdistetyn seurakokous valitsi Mauri Haatajan 12 äänellä. Vastaehdokkaana oli johtokunnan nykyinen jäsen, Jouko Törmänen joka sai 8 ääntä. Kaksi seuraa äänesti tyhjää. Johtokunnan uudet jäsenet valitaan lopullisesti liittovaltuuston kokouksessa 8.11.

Lisäksi mm. esiteltiin 1,5 vuotta sitten aloitetun strategiatyön tuloksia.

Suomalaisen mäkihypyn ja yhdistetyn strategia 2008 -2013 on

- Tarjoamme kaikille suomalaisille tytöille ja pojille mahdollisuuden kokeilla ja harrastaa mäkeä ja yhdistettyä

- Nuorten urheilijoiden valmennuksen keskitämme valmennuskeskuksiin, jotka tarjoavat opintojen rinnalla ammattimaisen huipulle tähtäävän valmennuksen

- Tähtäämme jatkuvaan menestykseen kansainvälisessä kilpailussa ja luomme siihen riittävät edellytykset

- Jokaisen mäkihypyn ja yhdistetyn piiriin tulleelle tarjoamme elinikäisen harrastuksen ja jopa ammatin.

Todettiin, että työ jatkuu strategian käytännön toimenpiteiden kirjaamisella ja lisäksi todettiin, että tilanne maailmassa muuttuu niin nopeasti, että strategiaa on päivitettävä tarpeeksi usein.