25.9.2009← Takaisin

FIS:n mäkikomitea päätti jatkaa tuulen ja lähtölavan muutokset huomioivaa kilpailujärjestelmää talven maailmancupissa

FIS kesä GP:lla kokeilussa ollut kilpailujärjestelmä jatkuu talven maailmancupissa. Hyppääjän loppupisteisiin vaikuttavat tuomaripisteiden lisäksi tuuliolosuhteet. Lähtölavaa voidaan myös muuttaa kesken kilpailukierroksen.

FIS kesäGrand Prix 2009-kiertueella kokeilussa ollutta kilpailujärjestelmää on päätetty jatkaa perjantaina 25.9. pidetyssä kansainvälisen hiihtoliiton, FIS:n, mäkikomitean kokouksessa Zürichissä. Kilpailujärjestelmä huomioi tuuliolosuhteiden muutokset hyppääjän loppupisteisiin ja mahdollistaa lähtölavan muutokset kesken kilpailukierroksen.

Mäkikomitean puheenjohtaja Jouko Törmänen kertoo, että kokeilua on päätetty jatkaa koko tulevan maailmancup-kauden 2009-10.

- Kesä GP-kiertueella kokeilussa ollutta tuulen ja lähtölavan muutokset huomioivaa kilpailujärjestelmää päätettiin jatkaa, muutoksena kesän kokeilusta on se, että valmentajilla ei ole oikeutta muuttaa lähtölavaa, toteaa Törmänen.

- Järjestelmää on tarkoitus käyttää koko kausi, mutta puheenjohtajistolla on oikeus tehdä tarvittaessa muutoksia kauden aikana, tarkentaa Törmänen. Puheenjohtajistoon kuuluvat Jouko Törmäsen lisäksi FIS:n kilpailujohtaja Walter Hofer, alakomiteoiden puheenjohtajat sekä yhdistetyn komitean puheenjohtaja. Kilpailujärjestelmä otetaan käyttöön myös yhdistetyn maailmancupissa.

Törmänen kertoo vielä mäkikomitean perusteluista kilpailujärjestelmän jatkamisessa.

- Järjestelmää päätettiin jatkaa edelleen maailmancup-kaudelle, koska kesä GP:n perusteella ei vielä ole riittävästi kokemuksia. Samalla mahdollistetaan kokeilun jatkuessa, että järjestelmä otetaan käyttöön myös Vancouverissa. Mikäli olisimme päätyneet jo nyt tekemään sääntömuutosesityksen, olisi Vancouverissa hypätty vanhojen sääntöjen mukaan. Nyt kansainvälinen Olympiakomitea voi vielä seurata kokeilun tuloksia, ja niiden ollessa positiivisia, ottaa järjestelmä käyttöön talven Olympialaisissa.

Mäkikomitean esityksen kilpailujärjestelmän jatkamisesta käsittelee vielä FIS Council marraskuun puolivälissä.