26.5.2008← Takaisin

FIS:n kevätkokoukset alkoivat

Joka toinen vuosi järjestettävä FIS:n kongressi ja sen yhteydessä pidettävät eri lajien ja työryhmien kokoukset alkoivat tänään Etelä-Afrikan Kapkaupungissa

Kokousviikon aikana päätetään kaikkien FIS:n lajien kilpailukalentereista tuleville vuosille, käsitellään sääntömuutosehdotuksia, kuullaan raportteja menneen talven kisoista ja kehitetään muutenkin hiihtourheilua. Yhtenä pääkohtana suomalaisittain on tietenkin pohjoismaisten lajien MM-kisojen vuoden 2013 isännästä päättäminen. Päätös asiassa tehdään FIS:n hallituksessa torstaina 29.5. ja tulos julkistetaan samana iltana. Eri lajien MM-kandidaattien näyttelyosastojen avajaiset pidettiin tänään klo 10. FIS:n puheenjohtaja Gian-Franco Kasper vieraili Lahden osastolla toivottamassa onnea loppukirivaiheeseen. FIS:n puheenjohtajaa Lahden kaupungin edustajina tervehtivät Jyrki Myllyvirta, Ulla Juurola ja Maritta Vuorinen sekä Lahden Hiihtoseuran ja Hiihtoliiton puolesta Juha-Pekka Keskiaho ja Illka Tiilikainen.
FIS:n varsinainen kongressi järjestetään kokousviikon lopuksi perjantaina 30.5. ja tuolloin valitaan mm. FIS:n hallituksen jäsenet puheenjohtajaa lukuunottamatta. Suomea FIS:n hallituksessa edustava Jaakko Holkeri pyrkii jatkokaudelle. Hallitukseen valitaan 16 jäsentä, ehdolla noille paikoille on yhteensä 20 henkilöä. Näin ollen 4 ehdokasta joutuu odottamaan valintaa ainakin vielä kaksi vuotta. Suomella on ollut edustaja FIS:n hallituksessa koko FIS:n olemassaolon ajan, joten uskomme tälläkin kertaa perinteen jatkumiseen.
Vaikka Etelä-Afrikassa onkin alkutalvi, ei sitä säästä kyllä ainakaan tänään huomaa. Ulkona on kirkas auringonpaiste ja lämpöä 24 astetta. Kokoustilat toki ovat ilmastoidut, joten kesän lämmöstä ei kokouksissa päästä nauttimaan.