17.6.2005← Takaisin

FIS Aid&Promotion-ohjelma tuo pieniä hiihtomaita oppimaan Vuokattiin

Vuokatin Urheiluopiston rooli hiihdon kehityksessä vahvistuu, kun Kansainvälisen hiihtoliiton Aid&Promotion-ohjelma tuo pienten maiden maastohiihtäjiä ja valmentajia Vuokattiin leirille.

Laatuaan ensimmäinen lumileiri järjestetään 20. marraskuuta-4. joulukuuta. Leiri korvaa aiemmin Otepäässä järjestetyn kesäleirin.

FIS:n hiihtourheilun kehittämisohjelmassa on mukana 46 kansallista liittoa, joille on kesäkuun alussa lähetetty ensimmäiset tiedot Vuokatin leiristä. Viime kesänä Viron Otepäässä Aid&Promotion-ohjelman järjestämälle leirille osallistui noin kymmenen pienen hiihtomaan edustajia. Nyt leiri järjestetään ensimmäistä kertaa lumella nimenomaan ohjelmaan osallistuvien hiihtoliittojen ja urheilijoiden toivomuksesta.

Leirillä ei keskitytä pelkästään urheilijan fyysiseen harjoitteluun, vaan mukana on myös koulutuksellinen ulottuvuus. Vuokatin Urheiluopiston valmentajien johdolla leirin tavoitteena on kasvattaa pienten maiden tietoutta ja osaamista muun muassa valmentamisen ja suksihuollon saralla, teoriassa ja käytännössä. Valmennuskeskuksen johtajan Jyri Pelkosen mukaan Urheiluopisto haluaa tarjota tuleville joukkueille parhaat mahdolliset lähtökohdat olympiatalven alkajaisiksi.

- Takuuvarmojen olosuhteiden lisäksi pyrimme lisäämään näiden joukkueiden tietämystä nimenomaan kilpailukauden aikaiseen harjoitteluun ja kilpailuihin valmistautumiseen. Tämä on hyvä päänavaus ja tietysti toivomme, että voimme jatkossa toimia entistä laajemmin hiihtourheilun tieto-taidon lähettiläinä, Pelkonen sanoo.

Vuokatin leirille osallistuvien määrä ja kansallisuudet selviävät syksyllä.