13.11.2008← Takaisin

Alppilajit itsenäiseksi yhdistykseksi – Ski Sport Finland r.y.

Alppilajit -alppi- ja freestylehiihto- muodostavat nyt oman itsenäisen yhdistyksen, Ski Sport Finland r.y:n. Hallituksen puheenjohtajan Tauno Palotien mukaan irtautumiseen Suomen Hiihtoliitosta ei sisälly mitään dramatiikkaa.

Alppilajit -alppi- ja freestylehiihto- muodostavat nyt oman itsenäisen yhdistyksen, Ski Sport Finland r.y:n. Levi World Cupissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Tauno Palotie kertoi, kuinka koko syksyn ajan on rakennettu alustaa uudelle tulevaisuudelle. Irtautumiseen Suomen Hiihtoliitosta ei Palotien mukaan kuitenkaan kuulu mitään dramatiikkaa.

”Tällaiset (irtautumiset) saavat helposti kärjistystä julkisuuskuvassa. Kuitenkaan näin tämä ei ole ollut vaan ajatus itsenäistymisestä lähti rakentumaan jo vuonna 2003”, toteaa Palotie.

Aiempi organisaatiomalli oli toiminnan kannalta epäkelpo ja aiheutti pääomavajeen vuosina 2002-2003, jota toiminnassa on nyt kurottu kiinni. Uudessa katto-organisaatiossa hallitus on sekä toiminnallisessa ja taloudellisessa vastuussa. Tämä paitsi jäntevöittää toimintaa myös mahdollistaa jatkuvan ja systemaattisen toiminnan kehittämisen. Uuden yhdistyksen toimitusjohtaja Janne Leskisen mukaan virtaviivaisella organisaatiolla pystytään ohjaamaan mahdollisimman paljon resursseja sinne mihin sitä eniten tarvitaan eli itse urheilijoihin.

”Tärkeintä on huippu-urheilun menestymisen jatkaminen ja kehittäminen”, Leskinen toteaa.

Uuden yhdistyksen vuosibudjetti on noin 2,5 miljoonaa euroa ja rahoituksesta noin 85 % tulee vapailta markkinoilta. Tämä vaatii brändin rakentamista, ja Leskinen painottaakin, kuinka yhdistys haluaa säilyttää ja entisestään terävöittää sitä positiivista, nuorekasta ja vahvaa mielikuvaa, joka alppilajeihin voimakkaasti liittyy.

Tiedotustilaisuuden päätteeksi Ski Sport Finland ja Audi solmivat sponsorisopimuksen. Sopimusta olivat allekirjoittamassa Esko Kiesi Audi Finlandilta, Roope Ropponen Infront Finland Oy:sta, Janne Leskinen ja Tauno Palotie Ski Sport Finland ry:stä.