27.6.2008← Takaisin

Alppi- ja freestylehiihto linjaavat tarvittavia toimenpiteitään koskien doping-keskustelua

Suomen Hiihtoliiton (SHL) maastohiihtoa koskevan doping-uutisoinnin seurauksena on alppilajien lajiryhmä tehnyt suunnitelmalinjauksia, jotta alppilajien urheilutoiminta varmistetaan myös jatkossa.

Alppilajeilla, alppi- ja freestylehiihdolla, on vahva asema urheilulajien kentässä ja tämä tulevaisuus on varmistettava Hiihtoliiton tämän hetkisestä tilanteesta huolimatta. Alppilajeilla on myös vakaa yhteistyökumppaniverkosto, joiden tuki ja luottamus lajeihin on pystyttävä takaamaan nyt ja tulevaisuudessa. Alppilajien yhteistyökumppanineuvottelut etenevät suunnitelmien mukaisesti, eikä lajien saamaa tukea ole kyseenalaistettu.

Suomen Hiihtoliiton sääntö- ja organisaatiomuutoksessa vuonna 2003 sen lajiryhmät saivat hyvin autonomisen aseman ja toimintavapauden. Sääntömuutoksessa päätettiin myös, että lajiryhmällä on mahdollisuus organisoitua omaksi itsenäiseksi yhdistyksekseen, joka tulee SHL:n jäsenyhdistykseksi.

Lajiryhmän uudelleen organisoitumisesta päättää seurakokous, joka seuraavan kerran kokoontuu lokakuun puolessa välissä. Asian valmistelussa puntaroidaan tarkasti ne hyödyt ja haitat, joita liittyy toimimiseen erillisenä yhdistyksenä. Myös yhteistyökumppaneiden sanalla on painoarvoa päätöksenteossa.

"Sekä median kannanotot jopa pääkirjoitustasolla että alppilajien yhteistyökumppaneiden viestit edellyttävät sellaisia käytännön toimenpiteitä, joilla alppilajien toiminta ja talous turvataan doping-keskustelun aiheuttamilta riskeiltä", sanoo SHL:n johtokunnan jäsen ja alppivaliokunnan puheenjohtaja Tauno Palotie.