28.1.2011← Takaisin

25. Talviuniversiadit kilpaillaan Turkin Erzurumissa 27.1.-6.2.

Erzurumin kisoihin on ilmoittautunut alustavasti yli 3000 urheilijaa ja muuta joukkueen jäsentä 57 maasta. Mäkikisoihin osallistuvaa Lauri Asikaista haasteltiin ennen kisoja.

Lauri Asikaisen haastettelu

Yhdistetty vaihtui mäkihyppyyn

Siinä hän on. Se mies, josta monet puhuvat, mutta jota kaikki eivät tunne. Hän on Kuusamon Erä-Veikkojen 21-vuotias Lauri Asikainen, joka vaihtoi yhdistetyn mäkihyppyyn viime kauden jälkeen.

- Mäkihyppy on aina ollut minulle hiihtoa vahvempi laji. Kun hiihto ei lähtenyt kehittymään toivotulla tavalla, vaikka tein paljon töitä, päätin tehdä lajivaihdon. Se on tässä iässä vielä mahdollista, sillä voin yhä kehittyä mäkihyppääjänä, muotoilee Asikainen.

Häntä on pakko uskoa.

- Olen mäkihyppääjä koko loppu-urani ja haluan hypätä seuraavissa olympialaisissa, jatkaa Asikainen.

Turkin Erzurumissa hän jahtaa mitalia opiskelijoiden talviuniversiadeissa. Isomäki hypätään lauantaina, pikkumäki maanantaina ja joukkuemäki torstaina.

- Kuntoni on hyvä, sillä olen päässyt hyvin treenaamaan.

Mies sanoo viihtyvänsä parhaiten isoissa mäissä

- Kilpailuissa pystyn tekemään perusvarman suorituksen niin, että kykenen säilyttämään tasoni myös toisella kierroksella.

Suomen lippua talviuniversiadien avajaisissa torstaina kantanut Asikainen lähtee Turkin jälkeen kerämään pisteitä continental cupin kisoihin. Myös Salpausselän kisat kiehtovat nuorukaista, joka oli voittamassa joukkuemäen nuorten MM-pronssia 2007.

Yhdistetyn maailmancupin osakilpailuissa Asikainen on sijoittunut parhaimmillaan sijalle 26.

JARNO RANTA
Erzurum, Turkki
Suomen tiedottaja
kuvaaja: Jarno Ranta

Talviuniversiadien mäkijoukkue

Lauri Asikainen Jyväskylän yliopisto
Janne Nordman Lahden ammattikorkeakoulu; Valmistunut 2010
Anssi Ylipulli Lapin yliopisto

25. talviuniversiadit kilpaillaan Turkin Erzurumissa. Itäturkkilaisesta yli 300 000:n asukkaan yliopistokaupungista ollaan kehittämässä Turkin valtion voimakkaalla tuella maan ensimmäistä kansainvälisen tason talviurheilukeskusta. Universiadeja varten yli 1800 metrin korkeudella sijaitsevaan kaupunkiin on rakennettu muun muassa hyppyrimäet sekä useita jäähalleja. Lähes kaikki kilpailutapahtumat järjestetään Erzurumin kaupungin välittömässä tuntumassa - ainoastaan ampumahiihto, maastohiihto sekä yhdistetyn hiihto-osuus kilpaillaan hieman matalammalla noin 1,7 kilometrin korkeudessa. Kaikki osallistujat majoitetaan Erzurumin yliopistokampuksella sijaitsevaan kisakylään.

Erzurumin kilpailuohjelmassa ovat tuttuun tapaan talviuniversiadien vakiolajit: alppihiihto, ampumahiihto, curling, jääkiekko, kaukalopikaluistelu, maastohiihto, mäkihyppy, lumilautailu, taitoluistelu sekä yhdistetty. Lisäksi kilpaillaan freestylehiihdossa, jossa kilpailumuotoina ovat ski cross sekä ensiesiintymisen universiadeissa tekevä kumparelasku.

Talvella 2012 Erzurumissa järjestetään nuorten MM-hiihdot pohjoismaisissa lajeissa.

(lähde: Opiskelijoiden Liikuntaliitto)

Linkki OLL:n sivulle http://www.opiskelijaliikunta.fi/erzurum2011