7.4.2021← Takaisin

Vuokatti Sport valmistautuu päättämään hiihtokauden tyylillä – maastohiihdon Hopeasompa-loppukilpailut ja Nuorten SM -hiihdot järjestetään peräkkäisinä viikonloppuina

Vuokatissa valmistaudutaan ottamaan vastaan maastohiihdon 12–16-vuotiaat huiput, kun maastohiihdon Hopeasompa-loppukilpailut siirrettiin pidettäväksi viime hetkellä Taivalkoskelta Vuokattiin. Seuraavana viikonloppuna puolestaan järjestetään Nuorten SM-hiihdot 17–23-vuotiaille, mikä tarkoittaa yhteensä kuutta SM-tason kisapäivää 10 päivän aikana. Vuokatissa puhutaankin jo oikeasta maastohiihdon Super-huhtikuusta.

”Onhan tämä meille aikamoinen Super-huhtikuu nuorten maastohiihtäjien osalta, kun peräkkäisinä viikonloppuina meille tulee hiihtäjät 12-vuotiaista 23-vuotiaisiin”, naurahtaa kisajärjestelyistä vastaava Ann-Mary Ähtävä.

”Nuorten SM-hiihdothan piti järjestää Vuokatissa jo tammikuussa, jolloin ne valitettavasti jouduttiin siirtämään nykyiseen ajankohtaan äkillisesti huonontuneen Kainuun koronatilanteen takia. Hopeasommat puolestaan tulivat aika nopealla aikataululla, mutta tärkeimpänä motivaattorina meillä toimi se, että saadaan nuorille kisat järjestettyä. Kun Taivalkoskelta kisat jouduttiin valitettavasti perumaan, niin vaihtoehdot olivat käytännössä ne, että joko me järjestämme kisat tai ne perutaan kokonaan. Se olisi ollut toinen vuosi peräkkäin, kun Hopeasompaa ei järjestetä ja sitä me ei haluttu, kun tällainen vaihtoehto oli olemassa”, Ähtävä toteaa.

Opiskelijayhteistyö elinehtona kilpailujen järjestämiselle

Tulevien kilpailujen kisaorganisaatio on pitkälti sama kuin helmikuun Nuorten MM-kilpailuissa. Vuokatti Sportin oma henkilökunta on käytännössä kokonaisuudessaan kiinni kisajärjestelyissä eri rooleissa ja lisäksi organisaatioon kuuluu yli 40 opiskelijaa Kainuun Ammattiopistosta (KAO) ja Kajaanin Ammattikorkeakoulusta (KAMK).

”Jokainen isojen kilpailujen järjestelyissä mukana ollut tietää, ettei kisoja pystytä järjestämään ilman riittävää määrää vapaaehtoisia työntekijöitä. Meillä nämä roolit täyttävät KAOn ja KAMKin opiskelijat sekä paikallisten seurojen aktiivit, eli kyllä heidän roolinsa niin näissä, kuin jo aiemmin tänä vuonna järjestetyissä kilpailuissa, on ihan korvaamaton”, Ähtävä kiittelee.