15.2.2019← Takaisin

Puheenjohtajan helmikuinen tervehdys

Hyvät lumilajien ystävät,

Runsasluminen talvi on meneillään ja meidän lajiemme harrastaminen on mahdollista joka puolella Suomea. Suksikauppa on käynyt vilkkaana ja laduilla on väkeä. Kaiken kaikkiaan hiihtolajien ympärillä on hyvä meininki. Ylen laadukas talviurheilutarjonta on varmasti osaltaan lisännyt kiinnostusta hiihtolajeja kohtaan.

Vajaat kaksi viikkoa sitten meitä järkytti suru-uutinen, kun suuren mäkihyppääjämestarimme Matti Nykäsen kuolema tuli tietoomme. Matti oli huikea lahjakkuus ja sen lisäksi armottoman kova harjoittelija. Se teki hänestä mestarin, joka voitti viisi olympiamitalia, 14 MM-mitalia, 46 maailmancupin osakilpailua ja otti maailmancupin kokonaisvoiton neljä kertaa. Näiden lisäksi Suomen-mestaruusmitaleja kertyi 22. Ei ole ihme, että Matti Nykäsen on sanottu olevan kaikkien aikojen paras mäkihyppääjä.

Matti Nykänen on tarjonnut Suomen kansalle sykähdyttäviä hetkiä loistavilla kilpailusuorituksillaan. Matti oli hieno, herkkä ihminen, värikäs persoona ja pienten mäkihyppääjien innoittaja. Hän säilytti suosionsa myös urheilu-uransa jälkeen. Suomen Hiihtoliitto kunnioittaa suuren urheilijan muistoa lämpimin ajatuksin. Toivomme lähiomaisille voimia surutyöhön.

Lahdessa järjestetyt nuorten MM-kisat onnistuivat erinomaisesti. Suomen osalta kisamenestys oli paras vuosikausiin. Anita Korvan ja Eveliina Piipon mitalien lisäksi meillä oli runsaasti lupaavia suorituksia, mm. Miska Poikkimäen tasaisen hyvät hiihdot.

Myös nuorten Pohjoismaiden mestaruuskisoissa Suomen alle 18-vuotiaat urheilijat menestyivät hienosti. Maastohiihdossa kaksi kultaa, kolme hopeaa ja kaksi pronssia oli hieno mitalisaalis. Mäkihypyssä urheilijamme voittivat yhden mestaruuden lisäksi yhden hopean ja pronssin sekä yhdistetyssä yhden hopean ja pronssin.

Olen erittäin iloinen nuorten menestyksestä. Meillä on lahjakkaita nuoria urheilijoita. Meidän haasteemme on, miten kykenemme turvaamaan nuorten lahjakkuuksien kehityksen jatkumisen kohti aikuisten sarjojen menestystä. Tämä on ydinkysymys, kun ajattelemme Hiihtoliiton strategian yhtä kivijalkaa, menestyvää huippu-urheilua.

Tällä hetkellä kykenemme tarjoamaan kaikissa lajeissamme maajoukkueille varsin kilpailukykyiset edellytykset valmentautumiseen. Tulevaisuutta ajatellen nuorten valmennukseen tarvitaan lisäresursseja. Olemme tiedostaneet tämän tarpeen ja haemme tähän ratkaisuja.

Varainhankinta nuorten valmennusresurssien vahvistamiseen on keino, jonka olemme käynnistämässä vielä helmikuun aikana. Haluamme kehittää suomalaista lumilajien valmennustyötä seuraavalle tasolle ja tarjota tulevien vuosien lupauksille parhaan mahdollisen kehittymisympäristön.

Varainhankinnan tarkoituksena on mm. varmistaa vähintään nykyinen päätoimisten valmentajien määrä ja mahdollisuuksien mukaan sen kasvattaminen kohti Pekingin olympialaisia 2022, kehittää valmennuksessa olevien tukitoimia, kouluttaa nykyisiä valmentajia ja lisätä kansainvälisten kilpailujen määrää lupaaville nuorille. Kohderyhmänä ovat 16 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat nuoret hiihdossa, yhdistetyssä ja mäkihypyssä.

Varainhankinta kohdistetaan alkuvaiheessa yrityksille ja mukaan pääsee jo 2000 euron panostuksella. Kerromme asiasta lisää parin viikon kuluessa.

Seefeldin MM-kisat alkavat vajaan viikon kuluttua. Salpausselän maailmancup viime viikonloppuna nosti mukavasti suomalaistunnelmaa. Yhdistetyn nuori joukkue osoitti lupaavaa nousukuntoa ja joukkuesprintissä Ilkka Herolan ja Eero Hirvosen ykkössija oli upea saavutus. Miesten parisprintissä Iivo Niskanen ja Ristomatti Hakola hiihtivät odotusten mukaisesti podiumille. Mäkihypyssä Antti Aalto oli jälleen kymmenen joukossa.

Elämme nyt kolmatta arvokisavuotta peräkkäin. Lahdesta saimme viisi mitalia, Pyeongchangista neljä viime vuonna. Kaikki me toivomme kovasti, että sama tahti jatkuu Seefeldissä. Toivotan onnea ja menestystä kaikille urheilijoillemme ja taustavoimille.

Itse urheilun lisäksi olemme käyneet muun muassa strategiapäivityksen yhteydessä keskustelua olosuhteista ja sen myötä ilmastonmuutoksesta. Ilmastonmuutos on syystäkin maailmanlaajuinen puheenaihe. Se on kohtalonkysymys, joka on syytä ottaa vakavasti. Jokainen voi tehdä jotakin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Ilmastonmuutos uhkaa talviurheilumahdollisuuksia monien talviurheilulle suotuisien alueiden lämmetessä jopa kaksinkertaista vauhtia globaaliin keskiarvoon verrattuna. Hiihtoliitto on ollut yhteistyössä Protect Our Winters Finlandin kanssa Lahden MM-kisoista 2017 lähtien. Maajoukkuehiihtäjämme Martti Jylhä tekee hienoa työtä kansainvälisestikin järjestön lähettiläänä.

Huolemme osoittamisen lisäksi haluamme myös tehdä toimenpiteitä, joilla ilmaston kuormittamista voidaan hillitä. Hiihtoliitto otti vastaan Martti Jylhän esittämän ilmastohaasteen, jonka tavoitteena on tukea soiden ennallistamistyötä Suomessa. Vastasimme haasteeseen haastamalla yhteistyökumppanimme mukaan. Vastaanotto yritysrintamalla oli hyvin myönteinen. Tähän mennessä mukaan ovat lähteneet St1 ja Halti.

Soiden ennallistaminen on tehokas keino sitoa hiilidioksidia ilmakehästä ja hillitä siten ilmastonmuutosta. Tavoitteena on saada aikaan oma ”hiihtosuo”, jonka ennallistamista hiihtäjät voivat tukea Suomen Luonnonsuojeluliiton ylläpitämän Hiilipörssin kautta.

Hiihtokausi on nyt vilkkaimmillaan ja Seefeldin MM-kisat alkavat siis ensi viikolla. Kotimaassa on paljon muitakin kilpailuja kaikissa lajeissamme kuten nuorten SM-kisat Puijolla 22.–24.2, Finlandia-hiihto Lahdessa 23.–24.2. ja mäkihypyn sekä yhdistetyn SM-kisat Jyväskylässä 16.2. Lisäksi on runsas määrä muita kisoja joka puolella Suomea.

Toivotan Teille kaikille sykähdyttäviä hetkiä Seefeldin-kisoja seuratessa ja nautinnollisia elämyksiä ladulla ja mäessä. Joukkueidemme edesottamuksia voi seurata tiiviisti myös aktiivisissa sosiaalisen median kanavissamme.

Markku Haapasalmi
Suomen Hiihtoliitto