2.9.2016← Takaisin

Hiihtoliiton puheenjohtajan syyskuinen tervehdys

Kesäkausi on nyt takana ja meillä on edessämme uuden Hiihtoliiton tärkein yksittäinen toimintavuosi pitkään aikaan. Välivuoden jälkeen edessä ovat sekä alppihiihdon MM-kisat St. Moritzissa että tietysti pitkään tavoitteena olleet Lahden MM-kotikisat.

Maastohiihtomaajoukkueen harjoittelu on mennyt suunnitelmien mukaisesti joko kotimaisemissa tai Sveitsin alpeilla. Takaiskuilta on toistaiseksi vältytty ja kaikki merkit viittaavat siihen, että viime kauden kokemuksista ollaan otettu oppi irti ja joukkue on valmis menestymään MM-kisoissa. Viime vuoden Nations Cupissa olimme yhteissijalla kolme ja tästä on hyvä jatkaa nousua. Maastohiihdon johtoryhmä Markku Haapasalmen johdolla tekee erinomaista työtä ja monissa lajia edistävissä kokonaisuuksissa koko ajan petrataan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Maajoukkueella on lähettää ladulle mitalikandidaatti kotikisojen jokaisena päivänä.

Mäkihyppymaajoukkue harjoitteli uuden päävalmentaja Andreas Mitterin johdolla Keski-Euroopassa lähes koko kesän. Harjoittelua siirretään syyskuussa Lahteen, MM-kisamäkiin. Ensimmäiset kilpailulliset tulokset ovat olleet rohkaisevia, mutta tarkempiin menestysodotuksiin voidaan ottaa kantaa vasta hieman syksymmällä. Mäkihyppy-yhdistetyn johtoryhmä on puheenjohtajansa Lauri Kettusen kanssa järjestäytynyt uudestaan tavoitteenaan seuratoimijoiden aktivointi lajin elinvoimaisuuden takaamiseksi. Odotankin yllätysvalmista joukkuetta Lahdessa helmikuun lopussa.

Yhdistetyssä harjoitusmääriä on lisätty vuosittaisen viiden prosentin tavoitetasolla. Ilkka Herola jatkaa kansainvälistä nousuaan ja muun muassa parisprintissä Lahden mitalisaumat eivät olekaan täyttä haihattelua. Eero Hirvosen lähes top kympin vauhti viime viikonlopun kesä GP-kisoissa ja Hannu Mannisen mahdollinen paluu puolestaan tuo merkittävän lisäpotkun yhdistetyn sisäiselle kilpailulle ja lajin julkisuusarvolle.

Myös alppipuolen vastuuhenkilöt kertoivat viime viikolla Hiihtoliiton johtokunnassa, että maajoukkueen työnteko ja nuorten sisäänajo etenee täysin suunnitellusti. Meille on hyvää vauhtia kasvamassa uusi alppisukupolvi entisten väistyneiden mestareiden tilalle.

Talvikausi avataan yhteisellä #roadtolahti -tapahtumalla näyttävästi 4.10. Helsingissä. Mukana ovat maajoukkueet, joukkueiden kumppanit, media ja kaikki keskeiset sidosryhmät. Tapahtuma on merkittävin hiihtourheilun lanseeraus aikoihin. Se osoittaa myös sen voiman ja osaamisen joka meillä tätä nykyä on hiihtourheilun ja niiden kaupallisten mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Olemme tässä asiassa menneet valovuoden eteenpäin viimeisen parin-kolmen vuoden aikana. Yhteistyökumppaniportfoliomme on laajentunut sekä vahvistunut ja olen myös ilolla seurannut Lahden MM-kisojen myynti- ja markkinointiorganisaation toimintaa. Se on kansainvälisessäkin mittaluokassa huipputekemistä. Lahden MM-statusta avaamme tarkemmin Lahdessa HiihtoSuomi -kokouksessa 23-24.9.2016.

Kaupallisen puolen strategista ja operatiivista kovaa osaamista tarvitaan jatkossa. Olimme jo hyvää vauhtia kahden (2013-2014 ja 2014-2015) positiivisen tilikauden jälkeen pääsemässä tilanteeseen, jossa Hiihtoliiton oma pääoma olisi ollut positiivinen. Edellisessä kirjeessä esille tuomani Rukan tuulikatastrofi marraskuun lopussa kuitenkin muutti suunnitelmat. Neljä peruttua kisaa viikonlopun aikana oli maailmancup-kokonaisuudessa täysin poikkeuksellista. Tämä tarkoitti meille 504 000 euron tulonmenetykset talouteemme. Emme kuitenkaan voineet johtokuntana antaa urheilullisen ja operatiivisen kehityksen hyytyä, etenkään kun Lahti2017 on edessä. Päätimmekin, että panostusta tulevaisuuteen pitää jatkaa. Käytännössä Rukan waterloo aiheuttaa Hiihtoliitolle kuluvalla tilikaudella selkeästi negatiivisen tilinpäätöksen, mutta näille ulkoisille olosuhteille emme kertakaikkiaan voineet mitään. Operatiivinen tuotto- ja kulubudjetti ilman Rukaa piti suunnitellusti. Onneksi kuitenkin olemme työskennelleet taustalla vahvasti Hiihtoliiton kaupallisten kokonaisuuksien kanssa ja menneen kauden tulonmenetykset tullaan tasapainottamaan jo tämän syksyn aikana.

Olemme myös lupausten mukaisesti toteuttaneet Hiihtoliiton strategian välitarkastelun. Lämmin kiitos kaikille teille, jotka olette tähän panoksenne antaneet. Strategiaa käydään myös läpi perusteellisesti HiihtoSuomessa parin viikon päästä. Ilokseni ja palautteen mukaisesti olemme menneet monessa asiassa aimo harppauksen eteenpäin. Vahvistuneita asioita erityisesti ovat johtaminen ja tehokkuus, brändi, vuorovaikutus ja yhteistyö sekä talous. Seuratoiminnan edellytysten parantamisessa ja kestävässä menestyksessä - kuten tiedämme – meillä riittää vielä töitä, mutta niissäkin olemme saavuttaneet hyviä välimaaleja. Meidän täytyy priorisoida strategiset kehitysalueemme jatkossa. Johtokunta kävi tästä lähetekeskustelun viime viikolla ja tätä jatkamme teidän kanssanne parin viikon päästä. Nuoret, seuratoiminta sekä olosuhdeasiat nostettaneen fokukseen. Mutta mikään ei onnistu ilman kestävää taloutta ja ensiluokkaista kaupallista osaamista ja markkinointia.

Olen myös erittäin tyytyväinen operatiivisen johdon ja toimiston pyyteettömään panokseen suuntamme kääntämiseksi. Kovien paineiden alla ja työmäärän parissa toimiminen ei ole aina helppoa, mutta strategian mukainen toiminnan johtaminen on edistynyt täysin suunnitellusti ja tavoitteiden mukaisesti.

Toivon, että me kaikki työskentelemme nyt hartiavoimin Lahden MM-kisojen eteen. Kisat eivät ole mikään raha-automaatti. Ne ruusuiset ajat ovat auttamatta ohi. Kovenevassa kilpailussa tarvitsemme paikalle yli 200 000 maksavaa kuluttajaa ja yritysasiakasta, jotta kisojen 20 miljoonan euron budjetti saadaan tasapainoon. Projekti on hyvässä mallissa, mutta paljon työtä on edessä. Jos ja kun saamme Lahden MM-kisoista säädyllisen urheilullisen ja taloudellisen tuloksen, voimme jatkaa, kuten aiemmin kirjoitin, Hiihtoliiton kehittämistä erittäin vakaalla ja turvatulla pohjalla.

Haluan toivoittaa kaikille hyvää alkavaa syksyn alkua, palaan kirjekuulumisilla teille lokakuussa,
Jukka-Pekka Vuori
Suomen Hiihtoliitto