16.11.2016← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto ja Infront Sports & Media ovat solmineet pitkän mediaoikeussopimuksen

Hiihtoliiton ja Infront Sports & Median pitkä mediaopimus vahvistaa ja vakauttaa Hiihtoliiton taloutta merkittäväksi.

Suomen Hiihtoliitto ja Infront Sports & Media ovat solmineet kattavan televisiointi- ja mediaoikeussopimuksen. Sopimus on kestoltaan poikkeuksellisen pitkä, kymmenen vuotta, vuoteen 2026 asti. Sopimus mahdollistaa Hiihtoliitolle kansainvälisten kilpailujen hakemisen pitkällä tähtäimellä sekä tasapainottaa ja vahvistaa merkittävästi liiton taloudellista tilannetta. Osapuolet eivät julkista sopimussummaa.

Hiihtoliiton ja kansainvälisen urheilumarkkinointiyhtiö Infrontin vuonna 2012 alkanut yhteistyö jatkuu vähintään seuraavat kymmenen vuotta. Osapuolet ovat sopineet Suomessa järjestettävien pohjoismaisten lajien maailmancup-tapahtumien, SM-kisojen sekä maastohiihdon Suomen Cupin televisiointi- ja mediaoikeuksista. Sopimuksella taataan kaikkien edellä mainittujen tapahtumien lähetykset vapailla tv-kanavilla koko sopimuskauden ajan.

Suomen Hiihtoliiton tehtävänä on edistää pohjoismaisten lajien harrastus- ja huippu-urheilutoimintaa. Lahti2017-kisojen jälkeen maailmancup-tapahtumien merkitys suomalaisessa hiihtourheilussa on entistä tärkeämpi. Tämä sopimus mahdollistaa kansallisten ja kansainvälisten huipputapahtumien järjestämisen vuosittain Suomessa ainakin vuoteen 2026 saakka.

”Infrontin kanssa nyt solmittu sopimus on erittäin tärkeä sekä taloudellisesti että toiminnallisesti. Se on Hiihtoliiton kaikkien aikojen merkittävin kaupallinen yhteistyösopimus. Tämä sopimus tarjoaa suomalaiselle hiihtoperheelle huippu-urheiluelämyksiä pitkälle tulevaisuuteen ja antaa mahdollisuuden urheilijoillemme kilpailla sekä näkyä laajasti Suomessa järjestettävissä pohjoismaisten lajien tapahtumissa”, sanoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori.

”Viimeisen viiden vuoden aikana olemme pystyneet kasvattamaan pohjoismaisten lajien näkyvyyttä Suomessa. Suomen tapahtumat kuuluvat maailmancuptapahtumien kohokohtiin kauden aikana. Niin alppihiihdon kuin pohjoismaisten lajien kokonaisvaltainen hoito Infrontissa nähtiin Suomen Hiihtoliitossa etuna ja olemme tyytyväisiä, että yhteistyömme jatkuu edelleen”, sanoo Infrontin talviurheilun johtaja Bruno Marty.

Sopimuksella merkittävä taloudellinen vaikutus

Televisiointi- ja mediaoikeussopimus vakauttaa merkittävästi Suomen Hiihtoliiton tämänhetkistä taloutta. Kahden voitollisen (2013-2014 ja 2014-2015) tilinpäätöksen jälkeen edellisen tilikauden (2015-2016) tulos painui yli puoli miljoonaa euroa miinukselle kauden 2015/16 maailmancup-kilpailujen siirtojen ja peruutusten vuoksi. Mediaoikeussopimus tuo positiiviseen käänteen taloustilanteeseen.

”Hiihtoliiton kuluvan kauden budjetti on noin 10 miljoonaa euroa ja perustoiminnan tuloksen odotetaan olevan selvästi positiivinen. Lahden MM-kisat ovat tässä rinnalla oma iso projektinsa ja sieltä haemme taloudellisesti sekä urheilullisesti myös myönteistä tulosta. Kisat eivät ole Hiihtoliitolle automaattinen tuloksen lähde. Lipunmyynnissä meidän on päästävä tavoitteeseen. Tiedämme, että suomalaiset ovat todellista hiihtokansaa ja siksi toivommekin heidän tulevan sankoin joukoin kisapaikalle helmi-maaliskuussa Lahteen”, jatkaa Vuori.

Hiihtoliiton myötätuulessa oleva yhteistyökumppanitoiminta vaikuttaa myös myönteisesti kuluvan kauden tulobudjettiin. Viime vuonna tehty uudistus, jossa Hiihtoliiton kaupalliset toiminnot keskitettiin omaan kaupalliseen yhtiöön Nordic Ski Finlandiin, on osoittautunut toimivaksi. Myynnin, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän vahvistuminen on tuonut merkittävästi uusia kumppaneita pohjoismaisiin hiihtolajeihin. Uusia kumppanisopimuksia julkistetaan vielä lisää ennen maailmancup-kauden alkua marraskuussa.

Kuva: SHL/Touho Häkkinen 2016