21.6.2007← Takaisin

Yhdistetyn maajoukkueen kesä on tiivistä leireilyä

Yhdistetyn maajoukkue aloitti leireilyn toukokuussa ja jatkaa läpi kesän. Yhteisleirejä Puolustusvoimain urheilukoulun kanssa on paljon.

Yhdistetyn maajoukkue aloitti valmistautumisen uuteen kauteen jo toukokuussa Leppävirralla, jossa tehtiin testejä ja hiihdettiin. Ensimmäinen mäkiharjoittelujakso oli viime viikolla, 11.-13. kesäkuuta Kuopiossa, josta siirryttiin neljäksi päiväksi Vuokattiin hiihtämään ja vähän hyppäämäänkin.

”Olemme päässeet tosi hyvin alkuun. Yhdessä totesimme, että Kuopion kolmen päivän mäkijakso oli parempi, mihin viime kesänä pystyttiin tuulten takia kertaakaan. Lisäksi kaikki ovat terveinä - jos jollain pikku kolotuksia on, se on merkkinä siitä, että jotakin on tullut hyvin tehtyä”, myhäili päävalmentaja Jouko Karjalainen juhannuksen alla.

Pitkään eivät yyhoon miehet jussia juhli. Seuraava leiri alkaa jo maanantaina 25. kesäkuuta. ”Maajoukkue leireilee yhdessä Puolustusvoimain Urheilukoulussa olevan ryhmän kanssa. Varusmiespalvelustaan suorittamassa ovat parhaillaan A-maajoukkueesta Anssi Koivuranta ja haastajaryhmästä Ville Tuppurainen ja Joni Karjalainen. Tarkoitus on hypätä aamupäivisin Lahdessa ja tehdä muita harjoitteita iltapäivisin Pajulahdessa. Hannu Manninen ei tälle leirille osallistu, koska Rovaniemellä valmistellaan Hannun Pirjo-siskon häitä,” Karjalainen kertoo.

Rukalla myös suunnistetaan ja pelataan jalkapalloa

Yhdistetty vaatii harrastajaltaan monipuolisuutta ja sitä tarvitaan tavallistakin enemmän seuraavalla, maajoukkueen, haastajaryhmän ja B-maajoukkueen yhteisellä leirillä, joka pidetään Kuusamon Rukalla 9.-15. heinäkuuta. Ohjelmassa on tiistaina 10.7. illalla näytöskilpailu, jossa aluksi hypätään kaksi kierrosta ja sen jälkeen noin 20 minuutin tauon jälkeen suunnistetaan Rukan hiihtostadionille rakennetulla reitillä. Suunnistuksen on määrä kestää 15-20 min. Kilpailu liittyy Rukalla samanaikaisesti meneillään oleviin suunnistuksen veteraanien MM-kisoihin eli kansainvälistä kannustusta riittää.

Torstain 12.7. erikoisohjelma maajoukkueella on Kuusamossa, jossa yhdistetyn joukkue pelaa jalkapallo-ottelun Kuusamon Pallokarhuja vastaan.

”Leiri lopetetaan pitkiin, monen tunnin harjoituksiin - vaellusta ja maastopyöräilyä on ohjelmassa,” sanoo Jouko Karjalainen ja kertoo A-maajoukkueen ja Urheilukoulun ryhmän jatkavan leiriään suoraan Rukan jälkeenkin. ”Jatkamme Rukalta Joensuuhun, jossa olemme 20. heinäkuuta saakka.”

Heinäkuun lopulla yhdistetyn kilpailijat kokoontuvat Lieksaan, jossa 28.7. kilpaillaan Lieksan Vaskiviikkojen yhteydessä Vaskiyhdistetty. Lieksasta siirrytään Vuokattiin, jossa kilpaillaan ja osallistutaan myös mäkihypyn ja yhdistetyn suureen junioritapahtumaan, Kesäkarnevaaleihin.

Elokuun puolivälissä , 10.-17.8., maajoukkue ja Urheilukoulun joukkue leireilevät jälleen yhdessä, ensin Lahdessa ja sen jälkeen Niinisalossa ja Jämin hiihtotunnelissa. ”Niinisalon-Jämin jaksolla ollaan yhdessä Urheilukoulussa varusmiehinä olevien hiihtäjien kanssa, joten pojat saavat kiritystä mm. maajoukkuehiihtäjä Martti Jylhältä”, Karjalainen kertoo.

FIS Kesä Grand Prix

Loppukesän ohjelmassa maajoukkueella ovat FIS Kesä Grand Prixn osakilpailut. ”Tarkoitus on osallistua neljään kilpailuun viidestä. Val di Fiemmen kisan jätämme väliin ja harjoittelemme samaan aikaan Klingenthalissa”, Karjalainen suunnittelee. ”Suomen maajoukkueen kaikilla urheilijoilla on osanotto-oikeus, joten Kesä GP:hen ei meillä ole mitään karsintoja.”

24.8.2007 Klingenthal GER HS140 + 1o km rullaluistimilla (yhteislähtö)
    26.8.2007 Steinbach-Hallenberg/Obertdorf GER HS 140 + 15 km rullaluistimilla, Gundersen
    29.8.2007 Predazzo ITA HS 134 + 15 km rullaluistimilla, Gundersen
    1.9.2007   Berchtesgaden GER HS 98 2x7,5 km sprintti, joukkuekilpailu